Met de Filante heeft Renault de zuinigste elektrische auto ter wereld gebouwd, al is ‘auto’ hier een rekbaar begrip. Dit futuristische project rolde niet uit een designstudio om ‘m op jouw oprit te parkeren, maar om records te breken.
Van luchtvaart tot den draad
Die records breekt de Filante uiteraard door zijn aerodynamische vorm. Deze rijdende sigaar ging voor een zo laag mogelijke luchtweerstand inspiratie zoeken in de luchtvaart. Daarnaast werden uiteraard de lichtst mogelijke materialen gebruikt, zoals carbon, aluminiumlegeringen, 3D-geprinte onderdelen in Scalmalloy. En natuurlijk voegt ook het besturings- en remsysteem een flink gewicht toe op de weegschaal, waardoor de Filante voorzien werd van het veel lichtere ‘steer by wire' en 'brake by wire’. Het resultaat? Een auto die minder dan 1.000 kg weegt. Tot slot stond de recordbreker op speciaal ontwikkelde Michelin-banden die een lage rolweerstand.

Maar om het record zo scherp mogelijk te stellen, moesten ook de weersomstandigheden juist zijn. Het team van Renault trok daarom naar Marokko, op zoek naar de juiste temperaturen en zo weinig mogelijk wind. En die combinatie brengt Constance Léraud-Reyser, Laurent Hurgon en Arthur Ferriere, de drie Renault-piloten, al snel op recordkoers. Na 9.52 uur later (de 7 minuten die nodig waren om van piloot te wisselen, worden niet meegeteld) is het doel bereikt: er werd 1.008 km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 102 km/u, zonder enige herlaadbeurt. Dat komt neer op een energieverbruik van nauwelijks 7,8 kWh/100 km. Bovendien stond er nog 11% of 120 km rijbereik op de klok van de Filante!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen