Autonieuws: Fun

8 heerlijke trackdayspeeltjes

Elke Autofan heeft er ooit van gedroomd, speelgoed voor op het circuit. Op dat moment zijn er drie opties: vlug aan andere dingen denken, een straatwagen ombouwen naar een circuitmonster, of een kant-en-klaar speelgoedje aanschaffen dat recht uit de doos al geweldig is. Wij gaan vandaag voor die laatste optie.

Er zijn enkele parameters voor een fijne circuitwagen. Buiten een zo'n laag mogelijk gewicht, strakke handeling en stevige remmen, moet de wagen gewoonweg fun zijn. In onze ideale wereld zijn ze daarbij ook nog eens open. Zodat je de vliegen heerlijk tegen je helm voelt spatten tijdens de maniakale rechte stukken. Onze verzameling van fijn speelgoed:

Light car company Rocket

Gordon Murray bracht één jaar voor zijn legendarische McLaren F1 een al even waanzinnig - doch niet zo legendarisch - automobiel uit. De Rocket is geïnspireerd op de F1-wagens van de jaren 60 maar dan met moderne technologie. Amper 370 kg wordt voortgestuwd door een 1.000cc motor van Yamaha origine. Een sperdifferentieel sluist de kracht naar de achterwielen terwijl je in vier seconden naar de honderd snelt en doorvliegt naar zo'n 225 km/u. En o ja, kijk gewoon naar het ding!

BAC Mono

Briggs Automotive Company uit Engeland heeft één droom: sportwagens bouwen voor autogekken. Hun creatie is de Mono, een enkelzitter uit grotendeels carbon en staal met een 2.3-viercilinder van Cosworth. Met zijn 290 pk snel je in een maagstompende 2.8 seconden naar de honderd om door te vliegen tot 274 km/u. Elke wagen wordt met de hand gebouwd en naar het lichaam van de koper gezet. Nog een weetje, op de Top Gear Track is hij de tweede snelste wagen na de Pagani Huayra.

Ariel Atom 3.5R

De hete technologie van de V8-versie gepropt in het model met de viercilinder. De 3.5R is de sweet spot in Atomland. De motor wordt uit de rekken van Honda gehaald - VTEC just kicked in, yo! - en produceert 350 pk. Koppel dit aan het gewicht van 550 kg, een sequentiële versnellingsbak, een aanpasbaar sperdifferentieel en je weet dat je fijn speelgoed in huis hebt gehaald.

E-Wolf E1

Volgens velen is de toekomst elektrisch. Deze E1 van het Duitse E-Wolf toont aan dat het daarom niet saai hoeft te zijn. Een knappe body, 500 kg en meer lithium ion batterijen dan in je plaatselijke Mediamarkt. Naar de honderd snellen duurt net geen 5 seconden en de top ligt op 230 km/u. De range zou volgens de Duitsers op 300 km liggen. Al moet je daar niet op hopen tijdens het circuitvlammen. Het merk heeft de wagen tegenwoordig niet meer in de catalogus staan, maar als je het lief vraagt en met geld zwaait bouwen de Duitsers hem met liefde.

Saker Sniper

Hoe een brommende boxermotor van Subaru klinkt in een lichtgewicht trackspeeltje van 765 kg? Als de Sniper van het Nederlandse Saker. Het ding is amper 103 cm hoog en snelt in 3,4 seconden naar de honderd. Het interieur is nog spartaanser dan een appartement in een communistische regio maar toch heeft het iets. Een mini Le Mans-racer die net iets betaalbaarder is.

Morgan 3 Wheeler

Zeker niet het snelste speelgoed in de lijst, maar waarschijnlijk wel het vermakelijkste. Een driewieler voor volwassenen met V-Twin Harley Davidson motor. Alhoewel die maar 115 pk weet op te wekken, snel je toch in 4,5 seconden naar de honderd dankzij het lage gewicht van 500 kg. Grip is daarbij bijna onbestaande door de smalle bandjes. 'Fun' is er daarentegen op elke hoek van het circuit. Een mooi toonbeeld dat het niet altijd draait rond prestaties.

Caterham R620

Misschien wel het meest bekende speelgoed in de lijst. Iedereen kent Caterham, niemand denkt eraan om er ééntje aan te schaffen. Deels omdat de bekendheid & voorspelbare looks in zijn nadeel speelt. Toch tonen de Britten met de R620 dat het geen doetjes zijn. 315 pk uit het Ford DuraTec-blok op een gewicht van amper 500 kg. Sprintje naar de honderd? 2,8 seconden. Topsnelheid? 250 km/u. Glimlach op je gezicht? Jazeker!

Renault Sport Spider

De meest onbekende Fransoos uit de Renault-stal. Midden jaren 90 wou het merkhaar imago wat opkrikken, het gevolg was deze Spyder. Een straatlegale racer die ook kon worden ingezet op circuit. Kracht komt van een 2.0 viercilinder die ook dienst deed in de Mégane Coupé destijds. Met 150 pk geen snelheidsmonster, al wordt de honderd toch in 6,9 seconden aangetikt en kan je doorblazen tot 215 km/u. De wagen zelf werd in elkaar geschroefd door de jongens van Alpine.

Welke dakloze circuitmonsters horen er volgens jullie nog in het rijtje thuis? Laat het weten in de comments!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen