Het verhaal start in januari dit jaar op de CES-show. Daar stelt Audi trots haar laserlights voor op het Audi Sport Quattro concept. Audi's R&D verantwoordelijke Ulrich Hackenberg voegde daaraan toe "het eerste automerk te zullen zijn dat laser light in productie neemt".
Maar dat was niet naar de zin van BMW. Zij hadden voordien al laser lights voorgesteld op hun i8 plug-in hybride en gaven mee dat "zij, en niet Audi, de eerste zullen zijn om de technologie naar een productiewagen te brengen".
Allemaal mooie praatjes. Maar er is pas een winnaar als er effectief een productiewagen met laser light verkocht werd aan een klant en die er ook effectief mee rijdt.
En daar lijkt BMW aan het langste eind getrokken te hebben.
Op de perspresentatie van de i8 in Los Angeles in April gaven de BMW ingenieurs mee een eerste i8 met laser light te zullen leveren in november. Andere medewerkers van BMW spreken over september.
Tot overmaat van ramp kondigde Audi de R8 LMX aan. Die zou in beperkte oplage (99 stuks) en mét laser lights in productie gaan... en nog in de zomer. Vóór BMW dus.
München moest dus even snel schakelen. En op 5 juni stuurden ze een persbericht uit dat ze hun eerste i8 hebben geleverd aan de klant, eentje mét laser light. Daarmee zegt BMW: “With this laser light, the BMW i8 is writing automotive history,”.
Een wedstrijd gewonnen door BMW dus.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen