Volvo viert de twintigste verjaardag van de 855 T5 R. Een stationwagen die destijds de autowereld op z'n kop zette met ongeziene prestaties. Voor de verjaardagsfoto's werd zijn hedendaagse opvolger opgetrommeld, de V60 Polestar. Maar voor welke gaan jullie?
Net zoals goede wijn moet je van een bepaalde leeftijd zijn om de 855 T5 R te begrijpen. Nu ziet het er als een hoekige doos uit in een afschuwelijke bananenkleur, maar bij de voorstelling in 1994 had iedereen toch een 'wat doe je nu Volvo?'-momentje.
De koning van de veiligheidssystemen kwam plots op de proppen met een opgepompte middenklasser die door een samenwerking met Porsche zo maar eventjes 243 pk en 340 Nm naar de wielen braakte. De term sleeper kent zijn ontstaan dan ook waarschijnlijk bij deze wagen. Sprintje naar de honderd nam maar zes seconden in beslag. Niet slecht voor een legoblok op wielen. Volvo bouwde maar 5.500 exemplaren waardoor er een bepaalde zeldzaamheid vast hangt aan het model.
V60 Polestar
Anno 2014 - en eigenlijk al iets vroeger - zet Volvo die traditie verder met de V60 Polestar. Net zoals de 850 T5 R is het een opgepompte versie van een regulier model. Ditmaal werd als basis een V60 gekozen en kreeg hij een 3.0-liter V6 met 350 pk en 500 Nm. Een stevige boost tegenover die gele banaan. Een sprintje naar de honderd neemt dankzij de automaat en vierwielaandrijving een luttele 4,9 seconden in beslag. Om daarna door te suizen tot 250 km/u. Dat is 1 km/u sneller dan wat de 850 T5 R kon halen.
Welke van de twee kies jij?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen