In onze “Vergeten auto’s” komen zowel onbenullige wagens als verborgen krachtpatsers aan bod. Deze keer schotelen we nog eens een krachtpatser voor, zij het in familievariant; de Volvo 850 T5-R.
Volvo begon in 1992 met de bouw van de 850 als opvolger van de bonkige 200-reeks. Het design van de nieuwe middenklasser brak met de bestaande hoekige familietrekken van Volvo en luidde het begin in van heel wat rondere en speelse vormen. De wagen rolde zowel in Zweden als in België van de band.
Op basis van de 850-reeks ontwikkelde Volvo een erg krachtige T5-variant (in de US 850 Turbo genoemd). De architectuur leek eenvoudig; een vijfcilinder met 2,3l inhoud waar een turbo werd opgeschroefd. Deze was vanaf 1993 goed voor 226 pk. Hij zou echter nog een steviger broertje krijgen onder de vorm van de T5-R. Deze kwam een jaar later en bracht met ongeveer dezelfde opbouw 241 pk voort enkel de ECU verschilde wat. Hij was beschikbaar in berline- en break-versie, bij Volvo destijds ‘Estate’ genoemd. Ook werd de wagen voorzien van drie exclusieve kleuren; cream yellow of zwart, beide in 2500 exemplaren gebouwd, of esmerald green, met een oplage van slechts 500 stuks.
De Estate betekende ook de intrede van Volvo in het British Touring Car Championship in 1994. Hoewel dat eerste jaar een leerjaar werd voor het team, trok het vaak de aandacht naar zich toe met de enige break in het rijdersveld. Vanaf 1995 werd een 850 sedan ingezet, die erg veel pole positions behaalde, maar het in de race vaak moest afleggen tegen de meer geroutineerde merken, vanwege bandenproblemen. In 1997 werd de BTCC-850 opgevolgd door een S40.
Aan de buitenzijde kon je de wagen herkennen aan de spoilerlip en de speciaal gepolijste alu deurdorpels en 17” ‘Titan’-velgen. Achterop de wagen werd naast de typeaanduiding ook de ‘T5-R” badge toegevoegd, al was dit enkel zo voor het bouwjaar 1995. Modellen van latere productiejaren met die badge, zijn modellen waar de eigenaar zelf een logo heeft opgespeld, om zijn gemene wolf kenbaar te maken. Binnenin kreeg de koper leder in combinatie met alcantara, een tweekleurig interieur met berkenhouten accenten. Voor het overige was de T5-R gelijk aan de gewone 850 van je buurman.
In het laatste bouwjaar kreeg de 850 R, zoals hij toen werd benoemd, een grotere turbolader, waardoor hij in staat was 250 pk op de voorwielen over te brengen. Daarmee kon de wagen volgens Volvo zelf in 6,7 seconden van 0 naar 100.
Nadeel aan de wagen was dat het vermogen graag boven de 3.000 rpm vertoefde, zodat je als bestuurder hard moest werken om de wagen in toeren te houden, zodat je ten volle van de power gebruik kon maken. Daardoor is de wagen ook nogal dorstig, en zal je al eens sneller binnenmoeten bij de verdeler voor een onderhoud of verversen van olie en dergelijke. De R-versie kreeg een hele hoop andere kleuren mee, zodat je deze in vuurrood, zwart, antraciet, olijfgroen, turkoois of wit kan tegenkomen.
Volvo was niet zonder reden trots op de sportversie van haar middenklasser. Het Zweedse merk kon er zelf mee pochen dat Autocar met 7,2 seconden een snellere hernemingstijd tussen de 80 en de 110 km/u dan een Ferrari 348 of een Porsche 911 van die tijd registreerde. Jammer genoeg verscheen iets later een reclame van Saab, waarin zij claimden dat Autocar bij de 9000 Aero een nog snellere hernemingstijd had opgemeten.
De 850 T5-R en 850 R zijn tot vandaag zowat de strafste wagens die Volvo voortbracht, maar wielspin en een harde rij-ervaring zijn bijna vaste waarden bij het beleven van deze ervaring. De 850 R werd in 1997 afgevoerd ten voordele van de V70 R, toen Volvo haar modellenbenaming omgooide. Een echt nieuw model kwam er in 2000, toen de S60 werd geïntroduceerd en de ‘70’-nummering enkel nog voor de Estate-versie gold. Een R-model kwam er later, maar eerst werd het T5-model werd een waardige vervanger, de 2.4 kreeg zowat 256 pk mee. De R kreeg later een 2.4 vijfcilinder die goed was voor 296 pk.
Hier vind je een linkje naar de officiële Press Release van de 850 T5 R
Hieronder zie je een filmpje van een 'low budget'-autorijtest door Autocar in 2008
Met dank aan ThV voor de tip!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen