50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

Original ID
50137

De E34 M5 was er eentje van eerste en laatste keren. Een eerste keer een Touring-variant van een M-model en een laatste keer een zescilinder. Ohja, de E34 M5 was ook de enige M5 op basis waarvan BMW een cabrio ontwikkelde. Daarbovenop was de E34 M5 subtiel, want terwijl de E28 nog voorzien werd van allerlei spoilers in zijn rijker geproduceerde M535i variant, was de E34 discreet tot aan het M5-logo toe.

knappe velgen

Het meest opvallende aan de M5 waren misschien nog wel de velgen. Eerst de M System-wielen, later de naar ondergetekendes bescheiden mening veel knappere M System II-velgen, ook wel de throwing stars genoemd. Daarbovenop gooide BMW er desgewenst nog een Individual-kleurtje op, Daytona Violet en Techno Violet waren niet bepaald de kleuren die je zou verwachten op een M5, maar ze stonden hem wonderwel goed.

Image
BMW E34 M5 Touring

laatste zescilinder-M

Onder de kap van de E34 M5 kwam een 3,6 liter zescilinder, goed voor 315 pk. Later werd de cilinderinhoud zelfs vergroot tot 3,8 liter, om de concurrentie in de vorm van de andere Duitsers voor te blijven. Destijds was de 315 pk genoeg voor een 0-100'je in 6,3 seconden, getallen waar de huidige supercars eens bij moeten glimlachen. Het ging bij de M5 uit 1988 niet alleen om het bulkende vermogen, zijn rijgedrag was ook van de bovenste plank te noemen. Hij werd standaard aangeboden met vijfversnellingsbak, al kon de koper in 1991 ook kiezen voor een zesbak. Destijds werd zo'n M5 ook met de hand gebouwd en daarmee waren ook de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid top te noemen, wat van latere modellen niet altijd meer gezegd kan worden.

Image
BMW E34 M5 Touring

Waarom ik net voor de E34 M5 Touring kies? Ik heb altijd al een boontje gehad voor de E34, al sinds ik als kind bij de vader van een vriend achterin een 540i mocht meereizen over de Brusselse ring. Die liefde groeide alleen maar bij het zien van de 5 Reeks Touring uit die periode, laat dat nu net de versie zijn die ik als M5 zou kiezen. Achteraf bleek hij zo goed dat BMW gedurende de hele generatie E39 geen M5 Touring meer bouwde... Al kan het er natuurlijk ook aan liggen dat de markt voor snelle premiumbreaks niet zo groot was, want tussen 1989 en 1995 bouwde BMW slechts 891 exemplaren van de M5 Touring. Dan weet je ineens ook waarom ze tegenwoordig zo moeilijk te vinden zijn en zo'n hoog prijskaartje hebben.

Image
BMW E34 M5 Touring

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
4 uren geleden

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 jaar geleden

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
1 jaar geleden

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
2 jaren geleden

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 jaren geleden

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden