Deze verkeersbelasting betaal je voor een camper in Vlaanderen

Zin om zelf een camper te bezitten, maar geen zin om het hele jaar de volle verkeersbelasting te betalen? Geen nood, want in Vlaanderen gelden er speciale tarieven voor kampeerwagens. Dit betaal je dus wanneer je een camper inschrijft… En ja, het is flink wat minder dan het tarief voor een personenwagen!

Even geleden trokken wij erop uit met de nieuwe Volkswagen T7 California en dat zette ons aan ’t denken. Zo zou je die compacte camper natuurlijk wel kunnen gebruiken als dagelijks auto maar iets zegt ons dat de meeste kopers dat niet gaan doen. Nee, de meeste kopers zullen die camper ergens in de garage of onder de carport stallen gedurende de winter en enkel ’s zomers of bij mooi weer eens uithalen. Wat betalen die kopers dan aan belastingen voor zo’n occasioneel gebruik?

132 euro voor een jaartje California

Best weinig blijkbaar. Zo zijn campers in Vlaanderen volledig vrijgesteld van BIV of Belasting op Inverkeerstelling, wat wil zeggen dat je alvast geen eenmalige taks betaalt om de auto op je naam te zetten. Een jaarlijkse verkeersbelasting is er daarentegen wel maar die wordt enkel berekend op basis van de Maximaal Toegelaten Massa van de camper. Die varieert dan van 92,40 euro per jaar voor modellen met MTM onder de 1,5 ton tot 290,40 euro voor mastodonten van meer dan 11 ton.

Image
Belasting campers 2025

De meeste compacte campers, zoals de Volkswagen T7 California die wij testten, vallen echter in de categorie met MTM tussen 1,5 en 3,5 ton. Daarvoor betaal je dan een jaarlijkse verkeersbelasting van 132 euro, aanzienlijk minder dus dan je had betaald indien je die als gewone personenwagen had ingeschreven. Diezelfde T7 California met 2.0-liter benzinemotor had je dan namelijk 536,33 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting gekost, en maar liefst 4.619,89 euro aan BIV! Het tarief voor een camper komt daarmee wel min of meer overeen met dat voor een lichte vrachtwagen: ook daarvoor betaal je geen BIV en enkel een flink voordeligere verkeersbelasting.

Wat ziet vadertje staat als een ‘camper’?

Let wel: niet elke auto die jij ziet als een camper, wordt ook door de overheid gezien als een camper. Zo kan je de Volkswagen die we hier als voorbeeld gebruiken bestellen met of zonder vaste keuken en dat is nu net één van de definiërende factoren. Officieel is een kampeerwagen namelijk een voertuig met een woongedeelte waarin een tafel en stoelen, slaapgelegenheid, kookvoorzieningen en opbergmogelijkheden aanwezig zijn. Die zaken moeten ook vast bevestigd zijn, anders zal de staat je camper aanzien als een gewone personenwagen of een lichte vrachtwagen.

Image
Volkswagen T7 California test 2025

We hebben het hierboven voor de duidelijkheid over de Vlaamse tarieven want België zou België niet zijn, als de regels niet per regio zouden verschillen. Zo worden de BIV en verkeersbelasting in Wallonië bijvoorbeeld wel berekend op basis van gegevens zoals de motorinhoud, tenzij je kan bewijzen dat je de camper maximaal 30 dagen per jaar gebruikt. In dat laatste geval betaal je niks. In Brussel is het systeem dan weer gelijkaardig aan het Vlaamse met een vrijstelling van de BIV, al liggen de tarieven voor de jaarlijkse verkeersbelasting daar net iets anders.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze verkeersbelasting betaal je voor een camper in Vlaanderen

Zin om zelf een camper te bezitten, maar geen zin om het hele jaar de volle verkeersbelasting te betalen? Geen nood, want in Vlaanderen gelden er speciale tarieven voor kampeerwagens. Dit betaal je dus wanneer je een camper inschrijft… En ja, het is flink wat minder dan het tarief voor een personenwagen!

avatar
door Joram Van Acker
24/06/2025, 12u22

Dit is waarom je plug-inhybride toch best af en toe op benzine rijdt

Neem je je plug-inhybride een beetje serieus, dan rij je die zo vaak mogelijk volledig elektrisch. Daar heb je hem uiteindelijk voor — tenzij je hem gewoon hebt voor het fiscale voordeel, natuurlijk. Toch is het geen slecht idee om geregeld eens een rit op benzine te maken, en dit is waarom.

avatar
door Joram Van Acker
19/02/2025, 15u38

Rijden met sneeuw op je auto, mag dat eigenlijk?

Haal de krabber maar boven, want het heeft nog eens gesneeuwd in ons land. Voor je deze morgen op pad kon, heb je dus voorbeeldig je auto ijs- en sneeuwvrij moeten maken. Maar welke ruiten moet je dan precies afkrabben? En mag de sneeuw op je dak gewoon blijven liggen? Dit zegt de wet.

avatar
door Joram Van Acker
11/02/2025, 17u39

Daarom kost deze tweedehands Abarth €49.900

Nu Abarth de elektrische toer is opgegaan, kijk je misschien met heimwee terug naar het brulkikkerige verleden. De beste manier om dat te doen is met deze unieke Abarth 695 Biposto! Al kost je dat wel een aardige duit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 13u45

EU's importheffing op Chinese EV's gaat Europeanen in... Chinese hybrides duwen

Hoewel Europa de Chinese opmars in het straatbeeld met forse importheffingen poogt te vertragen, is de kans klein dat de Chinese tsunami zal gaan liggen. Verschillende Chinese automerken verleggen hun focus van EV naar hybrides waardoor de Europese Commissie roet in het eigen gezicht gooit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 10u47

Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

avatar
door Joram Van Acker
04/11/2024, 12u00

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58