Zin om zelf een camper te bezitten, maar geen zin om het hele jaar de volle verkeersbelasting te betalen? Geen nood, want in Vlaanderen gelden er speciale tarieven voor kampeerwagens. Dit betaal je dus wanneer je een camper inschrijft… En ja, het is flink wat minder dan het tarief voor een personenwagen!
Even geleden trokken wij erop uit met de nieuwe Volkswagen T7 California en dat zette ons aan ’t denken. Zo zou je die compacte camper natuurlijk wel kunnen gebruiken als dagelijks auto maar iets zegt ons dat de meeste kopers dat niet gaan doen. Nee, de meeste kopers zullen die camper ergens in de garage of onder de carport stallen gedurende de winter en enkel ’s zomers of bij mooi weer eens uithalen. Wat betalen die kopers dan aan belastingen voor zo’n occasioneel gebruik?
132 euro voor een jaartje California
Best weinig blijkbaar. Zo zijn campers in Vlaanderen volledig vrijgesteld van BIV of Belasting op Inverkeerstelling, wat wil zeggen dat je alvast geen eenmalige taks betaalt om de auto op je naam te zetten. Een jaarlijkse verkeersbelasting is er daarentegen wel maar die wordt enkel berekend op basis van de Maximaal Toegelaten Massa van de camper. Die varieert dan van 92,40 euro per jaar voor modellen met MTM onder de 1,5 ton tot 290,40 euro voor mastodonten van meer dan 11 ton.

De meeste compacte campers, zoals de Volkswagen T7 California die wij testten, vallen echter in de categorie met MTM tussen 1,5 en 3,5 ton. Daarvoor betaal je dan een jaarlijkse verkeersbelasting van 132 euro, aanzienlijk minder dus dan je had betaald indien je die als gewone personenwagen had ingeschreven. Diezelfde T7 California met 2.0-liter benzinemotor had je dan namelijk 536,33 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting gekost, en maar liefst 4.619,89 euro aan BIV! Het tarief voor een camper komt daarmee wel min of meer overeen met dat voor een lichte vrachtwagen: ook daarvoor betaal je geen BIV en enkel een flink voordeligere verkeersbelasting.
Wat ziet vadertje staat als een ‘camper’?
Let wel: niet elke auto die jij ziet als een camper, wordt ook door de overheid gezien als een camper. Zo kan je de Volkswagen die we hier als voorbeeld gebruiken bestellen met of zonder vaste keuken en dat is nu net één van de definiërende factoren. Officieel is een kampeerwagen namelijk een voertuig met een woongedeelte waarin een tafel en stoelen, slaapgelegenheid, kookvoorzieningen en opbergmogelijkheden aanwezig zijn. Die zaken moeten ook vast bevestigd zijn, anders zal de staat je camper aanzien als een gewone personenwagen of een lichte vrachtwagen.

We hebben het hierboven voor de duidelijkheid over de Vlaamse tarieven want België zou België niet zijn, als de regels niet per regio zouden verschillen. Zo worden de BIV en verkeersbelasting in Wallonië bijvoorbeeld wel berekend op basis van gegevens zoals de motorinhoud, tenzij je kan bewijzen dat je de camper maximaal 30 dagen per jaar gebruikt. In dat laatste geval betaal je niks. In Brussel is het systeem dan weer gelijkaardig aan het Vlaamse met een vrijstelling van de BIV, al liggen de tarieven voor de jaarlijkse verkeersbelasting daar net iets anders.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen