Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

Laat ons beginnen met een weetje: hoeveel procent van alle ooit gemaakte Ferrari’s denk je dat er nu nog gewoon rijklaar zijn? Nee? Niemand? Meer dan 90 procent, luidt het antwoord volgens Ferrari zelf. Van alle straatauto’s die Ferrari dus gebouwd heeft sinds het eerste exemplaar in 1947 van de band rolde, is nog geen tiende verloren gegaan. Nu goed, dat heeft er vast wat mee te maken dat Ferrari’s nooit goedkoop waren en dus — in tegenstelling tot de gemiddelde budgetauto — nooit verwaarloosd werden door hun eigenaars… Maar dat is niet de enige reden.

Meer dan een ’Nearly New Ferrari’

Ook bij Ferrari zelf dragen ze namelijk bovengemiddeld goed zorg voor hun oudere auto’s en tegenwoordig doen ze dat methodischer dan ooit. Zo hebben de Italianen een paar jaar geleden het ‘Ferrari Approved’-programma uit de grond gestampt, waarlangs ze gebruikte modellen aanbieden in een staat die door hen nagekeken en goedgekeurd is. Daarin zijn ze natuurlijk niet alleen, horen we je al denken, want bij pakweg Volvo hebben ze ‘Volvo Selekt’ en herinner je je die ‘Nearly New Cars’ van Mercedes nog? Wel, stiekem is dat toch niet helemaal hetzelfde want bij Ferrari zijn ze blijkbaar compleet geobsedeerd door de staat van hun tweedehandswagens.

Image
Ferrari Approved 2024

Koop je namelijk een auto uit het ‘Ferrari Approved’-aanbod, dan heeft de dealer een checklist met maar liefst 201 puntjes afgevinkt. Dan hebben we het bijvoorbeeld niet alleen over eens snel met de peilstok in de oliepan porren, de bandenspanning controleren en even door het onderhoudsboekje bladeren want de dealer heeft er flink wat meer werk aan dan dat. Voor elke Approved-auto hanteert Ferrari dezelfde ellenlange checklist, van het nakijken van alle carrosseriepanelen op schade tot het schoonmaken van de afvoergootjes voor regenwater of het controleren van de werking van de ingebouwde sigarettenaansteker — want Italiaanse auto…

Precies zoals hij bedoeld was

Het doel is ook niet alleen om te verzekeren dat een tweedehands Ferrari nog in goeie staat is, maar ook om te zorgen dat die nog beantwoordt aan de precieze configuratie die de oorspronkelijke eigenaar gekozen had. Tussen die 201 puntjes door houdt de technicus dus ook steeds de originele optielijst van de auto bij de hand en controleert die of alles nog precies is zoals het bedoeld was. Zo moet de lakkleur bijvoorbeeld nog de originele zijn en is de auto ooit herspoten, dan moet dat vakkundig gebeurd zijn door een Ferrari-werkplaats met echte Ferrari-lak. Hetzelfde geldt voor de bekleding van het interieur, de eventuele bestickering en de velgen: alles moet zijn zoals het was wanneer de auto de fabriek verliet.

Image
Ferrari Approved 2024

Nu horen we je al denken: wat gebeurt er dan wanneer één van die 201 puntjes op de checklist niét afgevinkt kan worden? Wel, dan wordt daar steevast wat aan gedaan en daarin gaat Ferrari ook best ver. Ook al heeft de vorige eigenaar de auto bijvoorbeeld professioneel laten herspuiten in een aantrekkelijker kleurtje; als hij oorspronkelijk grijs was dan wordt hij terug grijs. Verder wordt alle — maar dan ook echt àlle — schade hersteld, van het kleinste deukje tot eventuele krassen op de bodem van een aanvaring met een drempel. Zo’n Approved-behandeling kost de Ferrari-werkplaats gemiddeld tussen de 5.000 en de 10.000 euro, al verschilt het kostenplaatje natuurlijk sterk van auto tot auto.

Zijn de rest dan afdankertjes?

Het spreekt dan ook voor zich dat Ferrari dit niet met élke auto kan doen. Zo hangen er een paar voorwaarden vast aan het Approved-programma, al zijn die naar supercarmaatstaven best ruim. Zo komen enkel auto’s in aanmerking die tussen de 1,5 en de 16 jaar oud zijn en niet meer dan 120.000 kilometer op de teller hebben. Nu is dat laatste een kilometerstand die ze bij Ferrari maar zelden zien verschijnen, al zou daar misschien wel verandering in kunnen komen eens de Purosangue een paar jaar op de markt is. Heel sporadisch moeten ze ook eens een auto afwijzen die te ver gemodificeerd of beschadigd is om rendabel te restaureren, maar dat gebeurt zelden.

Image
Ferrari Approved 2024

Zo wordt volgens verdeler Ineco in Ferrari-thuishaven Maranello ongeveer 90 procent van al hun occasies die in aanmerking kunnen komen, ook effectief getrakteerd op een Approved-behandeling. De overige 10 procent gaat dan de gewone tweedehandsmarkt op maar dat wil daarom niet zeggen dat het om afdankertjes gaat. Veel hangt ervan af of de auto altijd binnen het Ferrari-netwerk gebleven is want de fabrikant geeft de eerste drie levensjaren van een nieuwe auto fabrieksgarantie die tegen betaling uitgebreid kan worden tot acht jaar. Nadien is er tot het 16de jaar garantie die cruciale delen van de aandrijflijn dekt. Kortom: koop je een recentere Ferrari die altijd op tijd bij de dealer is onderhouden, dan heb je is de meeste gevallen niet veel te vrezen — Approved of niet.

Ferrari zonder de wachttijd

Bovendien komt er wel een bepaalde meerprijs kijken bij zo’n Ferrari met Approved-label want we zeiden het al: voor de dealer moet de hele behandeling natuurlijk rendabel zijn. Vergelijk maar even mee: de goedkoopste Ferrari Roma die je in ons land binnen het Approved-netwerk kan vinden, is een exemplaar uit 2021 met 6.953 kilometer voor 234.900 euro. De goedkoopste Ferrari Roma van België op zoekertjessite AutoScout24 is daarentegen een auto uit 2022 met 11.196 kilometer op de teller en die kost… 198.999 euro. Een flinke meerprijs dus voor een best gelijkaardige auto, dus waarom zou je die dan toch betalen voor zo’n Ferrari Approved-occasie?

Image
Ferrari Approved 2024

Wel, om te beginnen geeft Ferrari twee jaar garantie op de auto’s binnen dat netwerk terwijl het label ook de herverkoopwaarde een kleine boost kan geven. Doe je die Ferrari na een paar jaar terug van de hand, dan kan je er toch maar mooi bij vertellen dat dit exemplaar helemaal terug in orde gezet geweest is door Ferrari zelve. Dat laatste lijkt een detail maar voor sommige Ferrari Approved-kopers is die herverkoopwaarde net uitermate belangrijk. Zo wisten ze bij dealer Ineco te vertellen dat zo’n Approved-auto in veel gevallen dient als tussenoplossing voor kopers die een dik jaar moeten wachten op hun niéuwe Ferrari, dus dan komt het gebruikte exemplaar snel weer op de markt.

Dat verklaart ook waarom de prijs van zo’n licht gebruikte, gereviseerde occasie stiekem niet bijster veel verschilt van de nieuwprijs: het feit dat je er niet op moet wachten, is voor zo’n klanten reden genoeg. Kortom: echte koopjes zal je tussen het Ferrari Approved-aanbod niet meteen vinden… Maar piekfijn onderhouden pareltjes in nieuwstaat, dat wel.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Daarom kost deze tweedehands Abarth €49.900

Nu Abarth de elektrische toer is opgegaan, kijk je misschien met heimwee terug naar het brulkikkerige verleden. De beste manier om dat te doen is met deze unieke Abarth 695 Biposto! Al kost je dat wel een aardige duit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 13u45

EU's importheffing op Chinese EV's gaat Europeanen in... Chinese hybrides duwen

Hoewel Europa de Chinese opmars in het straatbeeld met forse importheffingen poogt te vertragen, is de kans klein dat de Chinese tsunami zal gaan liggen. Verschillende Chinese automerken verleggen hun focus van EV naar hybrides waardoor de Europese Commissie roet in het eigen gezicht gooit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 10u47

Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

avatar
door Joram Van Acker
04/11/2024, 12u00

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48