Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.
Het eerste weekend van mei staat elk jaar steevast geblokkeerd in onze agenda, want dan vindt het Antwerp Classic Car Event plaats. Daarbij wordt een flink deel van het Park van Brasschaat vrijgemaakt voor iedereen die zijn automobiele trots wil komen tonen. Dat levert elk jaar opmerkelijke zeldzaamheden en peperdure supercars op, maar ook de nodige betaalbare klassiekers… En de allerbetaalbaarsten zijn natuurlijk die exemplaren die nog op de rand van het klassiekerstatuut bengelen.
Mazda MX-5 NB
Neem nu de Mazda MX-5, waarschijnlijk de meest iconische roadster om ooit van een Japanse band te rollen. De MX-5 is zelfs zo gegeerd, dat je tegenwoordig vaak flink in de buidel moet tasten om een exemplaar van de eerste generatie te bemachtigen. Geen nood, want de tweede generatie die vanaf 1998 geproduceerd werd is stiekem net zo plezant. Een MX-5 NB als deze tik je namelijk al op de kop vanaf zo’n 5.000 euro, dus dan neem je zijn gebrek aan klapkoplampen er waarschijnlijk wel bij…
Autofans-schatting: 5.000 - 8.000 euro
MG TF
Heb je je roadster liever van de Britse soort? Dan is de MG F misschien wel iets voor jou, een cabrio uit de tijd dat MG nog géén Chinees merk was. Dat is echter niet de enige reden om zo’n F — of TF, zoals het model na zijn uitgebreide facelift in 2002 ging heten — te overwegen. Zo zit de 1.8-litermotor van deze roadster achter de twee inzittenden gemonteerd, wat er een heuse middenmotorbolide à la Porsche Boxster van maakt. Bovendien brengt de juiste versie wel 160 pk’s naar de achterwielen, wat voldoende moet zijn om je te amuseren in een auto met een leeggewicht van maar iets meer dan een ton.
Autofans-schatting: 5.000 - 8.000 euro
Jaguar XJ40
Niet elke Britse auto hoeft echter een roadster te zijn, want aan de andere kant van het kanaal weten ze natuurlijk ook hoe ze een auto moeten doen waften. Dat is namelijk een woord dat zowat in het leven geroepen werd om het zweverige gevoel van een Jaguar XJ te beschrijven, en de betaalbaarste der XJ’s is de XJ40. Die liep van de band tussen 1986 en 1994, wat er de laatste XJ voor Jaguars Ford-periode van maakt. Zie dit dus gerust als een ultieme poging van de Britten om Jaguar echt rendabel te maken, en dat merk je ook aan de technologie van de XJ40. Die is namelijk vooruitstrevend, maar niet altijd betrouwbaar. Vandaar ook de lage prijzen voor deze luxesloep, maar wie niet waagt…
Autofans-schatting: 6.000 - 9.000 euro
Opel Kadett GSi
Ook voor een jaren ’80-hothatch hoef je trouwens niet altijd een nier en een long af te staan. Zo mogen de Volkswagen Golf GTI en Peugeot 205 GTI van die tijd wel onbetaalbaar geworden zijn, maar zij waren lang niet de enigen op het toneel. Ook Opel speelde mee met deze GSi op basis van de Kadett E. Die rolde van de band tussen 1984 en 1991, aanvankelijk met 1.8-litermotoren en later met 2.0-literblokken met injectie onder de kap. Die laatste schopte het tot wel 156 pk, genoeg om menig Golf 1 of 2 GTI een lesje te leren.
Autofans-schatting: 6.000 - 9.000 euro
Renault Fuego
Liever wat Franse charme, dan kan je je beperkte budget ook aan een Renault Fuego hangen. Met zijn bouwjaren van 1979 tot 1984 valt die stiekem wel echt in de oldtimercategorie, maar met zijn tijdloze design zou je hem zo in de 90’s plaatsen. Daarnaast ziet de Fuego er niet alleen nieuwer uit dan hij is, maar stiekem ook sportiever dan hij is. Zo waren er al varianten verkrijgbaar met amper 64 pk’s op de voorwieltjes, vandaar dat je al degelijke exemplaren vindt vanaf amper 4.000 euro. Ga je echter voor een Fuego GTX of Turbo, dan mag je rekenen op flink wat meer puissance.
Autofans-schatting: 4.000 - 7.000 euro
Pontiac Fiero
Tweede op de lijst van auto’s met namen die op elkaar lijken: deze Pontiac Fiero. De gelijkenissen tussen de Renault hierboven en de Pontiac gaan echter verder dan enkel de naam, want ook dit is een auto die er flink wat sneller uitziet dan hij is. Zo kon je kiezen uit een 2.5-liter viercilinder met 100 pk of een heuse 2.8-liter V6-motor met elektronische injectie goed voor — hou je vast — 137 pk. Ongeacht zijn lauwe prestaties ziet de Fiero er wel uit als een supercar, en precies dat maakt het model best zeldzaam. Zo werden er heel wat van deze Pontiacs genadeloos opgeofferd om er kitscherige Ferrari-replica’s van te maken…
Autofans-schatting: 4.000 - 7.000 euro
Porsche 944
Liever een rasechte sportieveling in je garage? Dan kan je nog snel een Porsche 944 op de kop proberen tikken, voor zijn prijzen compléét de pan uit rijzen. Momenteel vind je de deze klassieker namelijk nog vanaf zo’n 8.000 euro, maar ongeacht zijn reputatie als pauper-Porsche beschik je hier wel echt over een leuke auto. Zo mogen er in alle gevallen wel viercilindermotoren onder de kap schuilen, maar ze werden stuk voor stuk ontwikkeld door Porsche zelf — in tegenstelling tot het Audi-blok van voorganger 924. Dat beginnen gegadigden steeds meer in te zien, waardoor er stilaan echte Porsche-prijzen voor de 944 gegeven worden… Een betaalbaar exemplaar is met andere woorden ook een goede investering.
Autofans-schatting: 8.000 - … euro
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen