Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!
Was het nu 20, 25 of 30? De regelgeving omtrent oldtimers is er niet gemakkelijker op geworden. Want tegenwoordig hanteert de Belgische overheid andere regels dan weleer. Hoe zit het dan nu met die oldtimers? Wel, Voor auto's met een eerste inschrijving op 1 januari 1993 of later wordt de status oldtimer pas bereikt 30 jaar na de eerste inschrijving, in plaats van 25 jaar. Wil je dat wat simpeler zeggen, dan kan je vanaf volgend jaar stellen dat elke auto ouder dan 30 jaar een oldtimer is. We hebben er dus wat langer op moeten wachten maar vanaf 2023 zijn auto's uit 1993 officieel oldtimer! En neem het van ons aan, daar zitten enkele (betaalbare) pareltjes tussen.
Mercedes SL60 AMG
Met een R129-generatie SL kan je nooit iets fout doen, laat dat een Autofans-garantie zijn. De SL60 die AMG in 1993 lanceerde is echter een "specialleke". Niet zozeer door zijn 381 pk sterke V8 voorin, want een V8 was courant in de SL, wel omdat dit één van de eerste producten is uit de officiële samenwerking tussen AMG en Mercedes. Een stukje autogeschiedenis dus, met een potente krachtbron voorin.
Renault Twingo
Zo'n SL vér boven je budget? Dan hebben de Fransen je derrière! Want in 1993 werd de eerste generatie Twingo boven de doopvont gehouden. Tot op de dag van vandaag één van de vrolijkste auto's die ons straatbeeld wist te sieren. Alsof de looks nog niet om voor te smelten zijn, dan geven we even mee dat Twingo een portmanteau is voor twist, swing and tango. Heerlijk, toch?
Fiat Coupe
Chris Bangle verwierf dan wel naam en faam bij BMW. Ver voor de e60 5 Reeks en co pende de Amerikaan ook nog bij Fiat. Daar tekende hij begin de jaren 90 een pittige voorwielaangedreven coupé die door het leven ging als Coupe Fiat (en dus niet Fiat Coupe #Marketing). Sweet spot van dienst is de 2.0 16V Turbo uitvoering met 190 pk. Hoewel Fiat productie startte in 1993, kwamen de levering pas echt op gang vanaf 1994. Italianen, weet je wel.
Volkswagen Passat Variant B4 2.9 VR6 Syncro
Lange modelnamen iets van het huidige Mercedes? Dan ken je Volkswagen van de 90's nog niet! In 1993 verscheen de Passat Variant B4 2.9 VR6 Syncro. Geen nieuwe faxmachine, wel een nieuwe generatie Passat (B4) die als stationwagen mocht beschikken over een 184 pk sterke atmosferische 2.9-liter VR6 en vierwielaandrijving. De sprint van 9.2 seconden naar de honderd zal ook in 2023 mensen verbazen aan het stoplicht.
Citroën Xantia
Oké, op het eerste gezicht lijkt zo'n Xantia niet meteen een spannende oldtimer. Maar looks zeggen niet alles! Zo is de Xantia de laatste Citroën met de échte klassieke hydropneumatische ophanging met typerende groene vloeistof (Liquide Hydraulique Minéral). Zelfs een moderne Rolls-Royce heeft moeite om even comfortabel te zijn als een 30 jaar oude Xantia.
Mazda 323F
Het Japanse Mazda zorgde niet enkel voor de revival van de roadster met haar MX-5, het was stiekem ook de grondlegger van de moderne vierdeurscoupé. Meer nog, de 323F mag je stiekem zien als de Porsche Panamera ver voor er sprake was van de Panamera. Designer Ginger Arnold Ostle pende namelijk voordien de Porsche 924 en 944. De gelijkenissen met die sportwagens zijn opvallend... opvallend.
Alfa Romeo 155
Een voorwielaangedreven Alfa Romeo? Heiligschennis! Toch was het de 155 die Alfa van de verdoemenis redde in 1992. Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat Alfa ongeveer elke 10 jaar een auto lanceert die het merk moet redden. Nu goed, terug naar de 155! Een auto die vanaf 1993 een aangepaste grille kreeg én als 155 Q4 stiekem de aandrijflijn van de Lancia Delta Integrale stal. Lekker, toch?
Spontaan zin gekregen om op zoek te gaan naar één van bovenstaande oldtimers in spe? Laat het weten in de comments!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen