Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

Original ID
49881

Vraag je het Subaru, dan zijn ze helemaal niet laat op het EV-feestje. Het Japanse merk klopt zichzelf namelijk op de schouders dat het al in 2003 experimenteerde met een elektrische auto. Ver voor Tesla, Nissan of Polestar dat deed. Met de R1e had Subaru daadwerkelijk begin de 21e eeuw plannen om een elektrische auto in productie te nemen. Het verhaal draaide echter iets anders uit...

In da club

Dat elektrische auto's een lange weg hebben afgelegd, dat hoeven we je niet te vertellen. Kijk maar eens naar de Citroën C-Zero van weleer en de Polestar 2 van het heden. Kon je rakkers zoals Nissan Leaf en Renault Zoe zien als Briet Chadasja (zoek dat maar eens op), dan was de Subaru R1e zonder twijfel eentje uit het Oude Testament.

Image
Subaru R1e concept info

Want in 2003 lagen we niet wakker van EV's. Nee, we sjeesden massaal naar de cinema met onze verlaagde Golf SDI's om 2 Fast 2 Furious te gaan kijken terwijl In da club van 50 Cent uit onze Pioneer-luidsprekers knalde. Ach, we worden er bijna weemoedig van. Bij Subaru waren ze echter doodserieus: het Japanse merk zou de komende jaren een EV op de markt brengen.

Eierschaalvorm

Het autosalon van Tokyo was dan ook dé plaats waar Subaru groot uitpakte met haar EV-ambities. Want plots stond daar naast Tribeca, Legacy en Impreza de R1e, een petieterige stadswagen met een eierschaaldesign. Een elektrische stadswagen. Die toen al gebruik maakte van een lithium-ionbatterij en gezien kon worden als dé oplossing voor emissievrije stedelijke mobiliteit.

Image
Subaru R1e concept info

Tokyo Electric Power, één van de grootste energiemaatschappijen ter wereld, kreeg interesse in het project en besloot er eveneens haar schouders onder te zetten. Het had de ambitie om samen met Subaru de R1e verder te ontwikkelen en een proefproject op poten zetten. De specs waren voor die tijd trouwens zeker acceptabel. Denk maar aan een accu van 8 kWh, een elektromotor van 54 pk en een verbruik van amper 10 kWh.

Italiaanse belofte

Wat volgde, na een start met geïnteresseerde partners, is een verhaal dat je eerder bij een Italiaans automerk zou verwachten. Zo kondigde Subaru in 2005 aan dat het de R1e in productie zou nemen... maar deed het dat ook nog eens in 2007, 2008 en 2009. Echter kwam de elektrische R1e nooit van de grond. Straffer nog, er kwam in 2005 daadwerkelijk een variant op de markt. Alleen had die R1 (zonder de "e" dus) geen elektromotor maar wel een klassieke verbrandingsmotor aan boord. Beeld je even in dat Tesla een elektrische auto zou voorstellen maar 'm dan in productie zou nemen met een viercilinder turbobenzine.

Image
Subaru R1e concept info

Of er dan nooit R1e's werden gebouwd? Toch wel. Zo spreken rapporten van een honderdtal exemplaren. 40 van die exemplaren werden gebouwd voor Tokyo Electric Power, 100 andere exemplaren vonden in 2009 hun weg naar Japanse bedrijven die interesse hadden om deel te nemen aan het experiment en ook de stad New York nam 2 R1e's in ontvangst in 2008.

Oud, nieuw of anders?

Alsof de uitrol van de R1e nog niet gek genoeg was, wordt het verhaal nog hallucinanter. Want hoewel er pas vanaf 2008 een "grote" uitrol gebeurde van exemplaren, stelde Subaru in 2007 al een spirituele opvolger voor. Die G4e had 88 pk, kon zo'n 200 kilometer ver met zijn accu en zou niet misstaan naast de Renault Zoe van die tijd. Waarom die G4e nooit het productielicht kreeg te zien? Dat is koffiedik kijken. Al leek het duidelijk dat Subaru tegen 2007 vooral technische knowhow wou opdoen met haar elektrisch avontuurtje.

Image
Subaru R1e concept info

Een laatste poging werd nog ondernomen door de aandrijflijn van de R1e in de Stella van die periode te dumpen, een compacte stadswagen van het merk die het ook met verbrandingsmotor deed. Uiteindelijk werden er zo'n 170 exemplaren gesleten aan de Japanse overheid en geïnteresseerde vlootbeheerders. Vanaf 2010 zou die Stella EV ook in Europa verkocht gaan worden maar... dat gebeurde uiteindelijk nooit. Hoewel Subaru dus sinds 2003 experimenteerde met een EV, duurde het tot 2022 voor het haar eerste elektrische wagen in serieproductie neemt. En die Solterra, heeft uiteraard geen link met de originele R1e.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Daarom kost deze tweedehands Abarth €49.900

Nu Abarth de elektrische toer is opgegaan, kijk je misschien met heimwee terug naar het brulkikkerige verleden. De beste manier om dat te doen is met deze unieke Abarth 695 Biposto! Al kost je dat wel een aardige duit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 13u45

EU's importheffing op Chinese EV's gaat Europeanen in... Chinese hybrides duwen

Hoewel Europa de Chinese opmars in het straatbeeld met forse importheffingen poogt te vertragen, is de kans klein dat de Chinese tsunami zal gaan liggen. Verschillende Chinese automerken verleggen hun focus van EV naar hybrides waardoor de Europese Commissie roet in het eigen gezicht gooit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 10u47

Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

avatar
door Joram Van Acker
04/11/2024, 12u00

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48