De BMW X3 steekt in ’t nieuw en dat mag je letterlijk nemen. Zo pakt hij uit met BMW’s gloednieuwe designtaal terwijl hij afscheid neemt van zijn elektrische versie, want voorin vind je terug altijd een diesel- of een benzinemotor. Wij trokken er met de lichtste benzinemotor van het gamma op uit, want heeft een mens wel meer nodig?
Pros
- Veelzijdige benzinemotor
- Uitgebreide basisuitrusting
- Dynamisch rijgedrag
Cons
- Vaag stuurgevoel
- Materiaalkeuze binnenin
- Meteen prijzig als basisversie
Klaar voor de Neue Klasse
Van buitenaf zal je zo’n nieuwe X3 namelijk niet snel gaan verwarren met zijn voorganger want de complete designtaal is anders. Zo krijgt hij in navolging van pakweg de 5 Reeks een flink hoekiger lijnenspel terwijl zijn verlichte grille nu ook diagonale lamellen heeft, net als bij de vernieuwde BMW 1 Reeks. Nog een gelijkenis met die 1 Reeks is de dagrijverlichting, die steeds meer de nadruk gaat leggen op twee verticale lijnen in plaats van de ronde Angel Eyes van weleer... En raad eens tot welk model deze SUV daarmee toenadering zoekt?
Jawel: bij de Neue Klasse X-conceptcar die straks moet uitgroeien tot de opvolger van de elektrische iX3. Sterker nog: met een beetje verbeelding kan je je zo voorstellen dat ze bij een facelift diens nieuwe, platte retrosnuit op deze BMW kleven. Ook achteraan wordt de X3 trouwens zo strakgetrokken dat je er bijna een EV in zou gaan zien en dat geldt met name voor deze 20 xDrive-basismotorisatie. Die krijgt namelijk geen zichtbare uitlaten meer mee maar geen nood, want niet alles moet anders. Zo groeit de nieuwe X3 wel een viertal centimeter in de lengte ten opzichte van zijn voorganger, maar de wielbasis blijft op een millimetertje na identiek.
Minder motoren, meer elektrificatie
Dat is allesbehalve toeval want in essentie staat deze vierde generatie gewoon op dezelfde technische basis, zij het met wat extra elektrificatie erbovenop. Zo is elke X3 tegenwoordig voorzien van hybridehulp, van wat milde ondersteuning voor de gewone benzine- en dieselversies tot een plug-inhybride aandrijflijn voor de X3 30e xDrive. Het gamma is trouwens over het algemeen wat compacter geworden want wil je geen basis-20 xDrive op benzine, dan moet je meteen upgraden naar een monsterlijke M50-versie. Ben je dan weer op zoek naar een diesel, dan is er momenteel enkel de 20d xDrive al belooft BMW binnenkort ook daar een model met zes-in-lijn.
De kans is echter best groot dat je genoeg hebt aan zo’n 20 xDrive op benzine, want voor een basismodel biedt die meteen al best veel vermogen. Zo beschikt hij over een 2.0-liter viercilinder benzinemotor die samen met een mildhybride starter-alternator goed is voor 208 pk en 330 Nm koppel. Dat vermogen wordt tegenwoordig ook standaard over de vier wielen verdeeld — want xDrive — langs een automatische versnellingsbak met acht verzetten. Het resultaat is een 0-naar-100-sprintje in 7,8 seconden en een topsnelheid van 215 km/u; meer dan respectabele cijfers dus voor een SUV die standaard al 1,9 ton op de weegschaal zet.
Tussen comfort en dynamiek
Sterker nog: vooral met de optionele adaptieve dempers op zak weet die SUV een mooie balans te vinden tussen comfort en een bijna on-SUV’sche rijdynamiek. Dat laatste staat echter maar één kenmerk in de weg: het stuurgevoel. Deze X3 mag dan wel beschikken over snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maar van een natuurlijke feedback is er bijna geen sprake meer, waardoor je amper kan inschatten wat de voorwielen doen… En dat is jammer want deze BMW kleeft zo knap tegen het wegdek, dat we eigenlijk wel graag zouden weten hoé die voorwielen dat doen.
Maar goed: de kans is groot dat de X3-rijder maar zelden eens zal aftasten hoe knap zijn SUV tegen het wegdek kleeft en verder vooral zal genieten van zijn stabiele rijgedrag, zijn geluidscomfort en zijn geringe verbruik… Of liever: geringer want hoewel je hier natuurlijk beter af bent dan met een heuse X3 M50, is zo’n 20 xDrive ook niet het allergrootste zuinigheidswonder. Wij eindigden onze test bijvoorbeeld met een gemiddelde van 8,1 l/100 km, waardoor het duidelijk mag zijn dat deze BMW slechts een milde hybride is. Dat gezegd zijnde is zo’n cijfer nu ook niet buitensporig voor een benzine-SUV van dit formaat.
Ruimer... maar ook handiger?
Laat er namelijk geen twijfel over bestaan: zo’n X3 is tegenwoordig een ruime auto. Zo is zijn koffer alweer 20 liter gegroeid ten opzichte van de vorige generatie waardoor je nu maar liefst 570 liter aan bagage achterin kan proppen. De winst in de cabine blijft dan weer beperkt gezien de gelijkaardige wielbasis maar goed: voorheen had je als inzittende ook al geen plek tekort. Het enige wat misschien een beetje jammer is, is dat BMW stiekem nogal weinig moeite gedaan heeft om de bruikbaarheid binnenin te bevorderen. Van een verschuifbare achterbank is er bijvoorbeeld nog steeds geen sprake… terwijl de benzine- en dieselversies van buurmans BMW X1 dat wél krijgen.
Helemaal voorin kan je BMW er echter niet van beschuldigen geen moeite gedaan te hebben, of toch niet op vlak van technologie. Zo kijk je hier aan tegen het inmiddels bekende Curved Display bestaande uit een digitaal instrumentarium van 12,3 inch en een infotainmentscherm van 14,9 inch. Vind je dat laatste wat te ingewikkeld, weet dan dat de X3 nog een resem sneltoetsen en zelfs een klassieke iDrive-draaiknop in de middenconsole krijgt. Qua design springen dan weer de veelkleurige LED-stroken in het oog die de ene mooi en de andere net kitch vindt… En hetzelfde geldt voor het gerecycleerde materiaal op het dashboard, dat misschien beter tot zijn recht komt in de cabine van recente Mini’s dan in een BMW-SUV van deze prijsklasse.
##
Vergis je dan ook niet: een BMW X3 is al lang niet meer voor iedereen. Zo moet je er minstens 56.900 euro voor kunnen neertellen en dan krijg je een 20 xDrive zoals ons testexemplaar mee — maar dan zonder het typische M Sport-pakket en de adaptieve ophanging, wel te verstaan. Toch beschik je standaard dus al over flink wat auto want we zeiden net al dat het vermogen meer dan voldoende is voor de alledag, en dat geldt ook voor de basisuitrusting. Reken bijvoorbeeld meteen op infotainment met navigatie en smartphoneconnectiviteit, elektrisch verstelbare zetels, automatische klimaatregeling in drie zones, sleutelvrije instap en start, parkeersensoren rondom met achteruitrijcamera en een elektrisch bediende achterklep.
De tijden van die kale Duitse basisversies liggen dus achter ons maar het moet gezegd: een Mercedes GLC is nog net iets beter uitgerust. Daar betaal je dan ook de prijs voor want daar kost de basisbenzine 2.000 euro meer. Neem je echter genoegen met diesel, dan scheelt de Mercedes maar 91 euro ten opzichte van deze BMW — wat enigszins interessant is, want bij die laatste kost een diesel net meer. De nieuwe Audi Q5 is dan weer aanzienlijk goedkoper dan de X3 maar daar is ook weer een reden voor. Die beschikt namelijk wél nog over zo’n kale Duitse basisversie dus met wat uitrusting op zak, kom je op vrijwel hetzelfde uit… Of hoe de Duitse drie toch maar weer goed op elkaar afgestemd zijn.
Conclusie
De BMW X3 steekt in een gloednieuw jasje maar onderhuids blijven flink wat zaken verrassend vertrouwd. Zo vertrouwd zelfs, dat je de Duitsers bijna van een gebrek aan innovatie zou durven beschuldigen. De vraag is echter of innovatie wel nodig is als het eindresultaat gewoon alle auto is die een mens kan wensen… Vooral wanneer zelfs de basisversie van de nieuwe BMW X3 al beschikt over voldoende vermogen en een bruikbare uitrusting.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen