Voor het eerst sinds 2013 brengt BMW een elektrische auto op de markt. Wij koppelden de BMW iX3 los van de laadpaal en gingen er mee op weg.
In 2013 gooide BMW hoge ogen door de i3 te lanceren. Het bolle wagentje leek wat op een Audi A2 in vele opzichten. Vooruitstrevend, afwijkend design en misschien wat te vroeg op de markt. Is het daarom dat BMW tot 2020 wachtte om opnieuw een volledig elektrisch voertuig op de markt te gooien? Dat durven we niet met zekerheid zeggen. Wel is te zien dat BMW het deze keer voorzichtig aan doet en geen radicaal design over de nieuwe technologie giet.
Van waar ken ik jou?
Want de iX3 is niet allen in de naam gelijkaardig aan de X3. Hij neemt voor het grootste deel het design van deze SUV over. Makkelijk zat voor BMW, dat bespaart een hoop ontwikkelingskosten vooraf, en een hele hoop geleuter over het design achteraf. Om hem toch wat te laten opvallen krijgt de iX3 wel staalblauwe accenten onder de achterbumper en de zijschorten. Ook de grille is bijna volledig dichtgemaakt. Een laatste opmerkelijk item zijn de velgen, die door hun afwijkend design ook goed voor de aerodynamica zouden zijn.
made in china
BMW trekt voor de productie van de iX3 naar China. Waar de X3 vooral in Spartanburg, USA wordt gebouwd, leek het voor de iX3 een beter idee om hem in China te bouwen. Niet voor niets, want dat Aziatische land is tuk op elektrische voertuigen en daarbovenop nog eens een grote groeimarkt. Aan de kwaliteit zal je het niet zien, want de iX3 zit even goed in elkaar gevezen als elk ander BMW-product.
De iX3 krijgt een BMW-elektromotor van de vijfde generatie ter beschikking. De 188 accucellen worden onder de bodemplaat bevestigd, zodat het zwaartepunt laag gehouden kan worden en ook de kofferruimte niet noemenswaardig achteruitboert. Zo heb je in de iX3 nog altijd 510 liter stouwruimte, 40 liter minder dan in de conventionele X3. De accu's hebben een snelle laadtijd als voordeel. In 10 minuten laad je tot 100 kilometer aan een 150 kW DC-snellader. In 34 minuten heb je 80 procent van je actieradius terug.
Die actieradius scheelt in de praktijk wel een heel stuk met de theorie. In de korte - weliswaar koude - periode dat we hem konden rijden en laden, kregen we niet meer dan 333 km voorspelde actieradius te zien op de teller. Daarbij haalden we een verbruik van gemiddeld 22,5 kWh. Die radius telt wel accuraat af, 20 kilometer rijden is ook 20 kilometer aangegeven radius minder. De theorie geeft echter wel een WLTP-radius tot 460 km aan, en dan is die 333 km een serieus verschil. Toch is dat genoeg om de iX3 ook aan te kopen als je langere afstanden wil gaan maken. De range anxiety die we bij pakweg de i3 in 2014 nog vaststelden, is nu verdwenen.
De iX3 is een X3 met alternatieve aandrijving en dat zet wat extra gewicht op de weegschaal. We zien hier zeker nog ruimte voor verbetering, want het lijkt ons zo dat een elektrisch voertuig minder componenten nodig heeft dan eentje op fossiele brandstoffen, waardoor er nog flink bespaard kan worden in het gewicht van de componenten die er wél nog zijn. Voor het grote meergewicht zorgen natuurlijk de batterijen en daarvoor is BMW afhankelijk van andere leveranciers.
out of space
Dat gewicht van een dampende 2.250 kilogram ervaar je pas als je de wagen om de bocht gooit, al moeten we eerlijk toegeven dat daar het verschil tegenover de X3 op benzine de gewone rijder niet zal opvallen. De 286 pk van de iX3 zullen dan weer wel onder de aandacht komen. Qua acceleratie kan de 6,8 seconden wel tellen, al is de X3 xDrive 30e - de plug-inhybride X3 dus - met zijn 292 pk toch ietsje sneller aan de 100 km/u; in 6,1 seconden. Alleen is in de iX3 de sensatie volledig anders. Vanwege het stevige koppel ervaar je die 6,8 seconden veel sneller, mede ook door de afwezigheid van het geluid van een verbrandingsmotor.
Wie denkt dat hij alleen het geluid van de wind hoort bij het rijden, heeft het mis. BMW vond het nodig een geluidje-from-space in de wagen te tunen, zodat je het gevoel krijgt dat je met een tgv of zelfs een ruimteschip op pad bent. Grappig en enigszins verslavend, zeker ook omdat de toon omlaag gaat als je afremt.
De iX3 mag dan maar pas bij de dealers staan, het geeft ons wel de kans om de prijs even onder te loep te nemen. Voor 68.500 heb je de tweede elektrische productie-BMW voor je deur staan. De BMW X3 xDrive30i is niet helemaal als concurrent te beschouwen met zijn 252 pk en prijs vanaf 55.050 euro. De X3 xDrive 30e zit er ook nog ver af, vanaf 58.150 euro. Bij de andere merken zit het dan weer een stukje hoger qua prijs; Jaguar biedt de lichtste I-Pace, met 320 pk aan voor 64.990 euro. Het concept van de Mercedes EQC 400 4Matic is anders, met ook nog eens een stuk meer vermogen (400 pk). Dat heeft dan weer weerslag op de prijs: hij kost 76.835 euro. Dan is de Audi E-Tron misschien nog de grootste kaper op de kust, met een vermogen van 313 pk vraagt het merk met de ringen 71.530 euro.
conclusie
De iX3 is als elektrische auto geslaagd voor de test. Hij oogt minder opvallend dan een i3 maar compenseert dat door de foutjes die de kleine i3 maakte recht te zetten. Zo heb je bijna de volledige laadruimte van een X3 en kan je tegenwoordig een paar dagen rondkarren zonder dat je je zorgen moet maken over een oplaadplaats en -moment. De meerprijs van deze elektrische X3-variant kan al eens zwaar op de maag komen te liggen. Maar eigenlijk is dat voor elke elektrische wagen wel te zeggen.
Specificaties
Vermogen | 286 pk |
---|---|
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 2 250 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs basismodel | € 68 500 |
0 tot 100 km/u | 6.80 sec |
Min. kofferinhoud | 510 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen