Autonieuws: Oldtimers/Klassiekers

Deze Kia is waarschijnlijk de meest onverwachte restomod ooit

Wie “restomod” zegt, zegt doorgaans “Porsche” of “Lamborghini” toch? Wel, voortaan niet meer. Vanaf nu sluit namelijk ook het immer bescheiden Kia zich aan bij de trend van het oude auto’s opkalefateren. Dat doet het echter met een wel heel onverwacht model: de Kia Pride uit de 90’s.

Vandaag wordt onze markt zowat overspoeld door de Chinese nieuwkomers maar ooit was dat wel eens anders. Er was namelijk een tijd waarin de nieuwe Japanners maar argwanend verwelkomd werden in Europa en iets later gebeurde hetzelfde met de Koreanen. Kia, bijvoorbeeld, begon zijn activiteiten hier pas in de jaren ’90 maar in eigen land bestaat het merk al 80 jaar… En dat moet natuurlijk gevierd worden.

Zes uur biesjes kijken

Daarom heeft de Britse Kia-importeur de allereerste auto waarmee het merk destijds naar Europa kwam getrakteerd op een restomod, hoezee! Er is echter één probleem: die allereerste auto waarmee het merk destijds naar Europa kwam is nu niet bepaald een hoogvlieger. Zo kijken we hier dus naar een Kia Pride uit 1996, een auto waarvan ook wij het bestaan al even waren vergeten. Zoek je er echter wat geschiedenis over op, dan leer je dat die zijn carrosserie en techniek deelde met de Ford Festiva en Mazda 121. Aanvankelijk was dat trio er enkel met drie deuren maar iets later volgde de vijfdeurs Pride. Dat is dus wat je hier ziet en het gaat trouwens ook om het faceliftmodel van na 1993… O pardon, waren we aan ’t snurken?

Image
Kia Pride EV Restomod 2024

Gelukkig wist Kia deze specifieke Pride wat minder slaapverwekkend te maken want weg is zijn 1.3-liter benzineblokje met 64 pk. In de plaats daarvan beschikt de restomod over een heuse elektromotor, goed voor 109 pk en 235 Nm koppel op de voorwieltjes. Dat moet de resulterende ‘PridEV’ dus een stuk vlotter maken dan voorheen maar doe je ’t rustig aan, dan belooft Kia dat je 200 kilometer rijbereik uit zijn accuutje van 20 kWh moet halen. Laden kan hij trouwens enkel traag, zodat je minstens zes uur stilstaat. Gelukkig heb je tussendoor je nieuwe zetelbekleding met felgroene biesjes om naar te kijken in afwachting van een volle accu.

Nu ziet Kia zelf ook wel dat dit niet het soort restomod is waar je zomaar een paar 100.000 euro voor kan vragen… Dus dat doen ze ook niet. Het blijft namelijk bij dit ene exemplaar, dat puur als showmodel ontwikkeld werd in samenwerking met Electrogenic. Dat bedrijf maakt trouwens ook elektrische ombouwkits voor klassieke Porsches, Land Rovers en Jaguars, ’t is maar dat je ’t weet.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen