Rijtest

MG Cyberster getest - Hoge verwachtingen, maar worden ze ook ingelost? (2024)

Met de Cyberster viert MG zijn honderdste verjaardag door zichzelf een 510 pk sterke elektrische roadster cadeau te doen met vleugeldeuren en een betaalbaar prijskaartje. Zit er echter ook een goede cabrio onder expressieve looks?

Pros

  • Comfortabele GT
  • Prijskaartje
  • Vleugeldeuren

Cons

  • Vleugeldeuren
  • Software gremlins
  • Niet de meest dynamische "sportwagen"

Wat is dit?

Oh, gewoon de meest geanticipeerde auto op de redactie dit jaar. Door een cabrio naar voren te schuiven met vleugeldeuren, een elektrische aandrijflijn en een prijskaartje vanaf sub 70K lijkt MG ons een blik op de toekomst te geven die je NU kan rijden. Verwacht wel eerder GT, dan supercar.

Annuleer die Porsche 911! | MG Cyberster Getest 2024

 

Wat is het verhaal nu weer achter deze MG Cyberster?

Simpel. Het originele Britse Morris Garage (MG) is dit jaar honderd jaar oud. En hoewel het bedrijf meerdere troebele wateren doorzwom en meer van eigenaar is gewisseld dan een joggingbroek op Vinted, vonden de huidige Chinese eigenaars dat het tijd was om het bedrijf in de bloemetjes te zetten. Dat kon het doen met wat opgesmukte versies van de al bestaande MG's, al koos moederhuis SAIC toch net een andere piste.

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Want zeg je MG, dan denkt de gemiddelde M/V/X in de straat meteen aan de originele MGA en MGB Roadster, twee karaktervolle cabrio's die sportief rijplezier brachten voor een betaalbaar prijskaartje. Het duurde zelfs tot de komst van de Mazda MX-5 eind jaren 80 voor de opvolging werd gegarandeerd. Deze Cyberster mag je zien als de spirituele opvolger. Soort van.

Hoezo, "soort van"?

Om te beginnen is deze Cyberster geen compacte cabrio. Met zijn lengte van 4,53 meter is 'ie namelijk nét zo groot als een Porsche 911. Daarenboven gaat de Cyberster niet voor het beproefde recept van sfeervolle benzinemotor voorin, uitlaat met riante diameter achteraan. Nope, de Cyberster is volstrekt en exclusief elektrisch.

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Dat is op zichzelf al vrij exotisch natuurlijk. Want elke Tesla-fanboy wacht al eeuwen op die nieuwe Roadster van het merk. De enige rivaal die de Cyberster momenteel (in Europa) heeft te dulden, is de Maserati GranCabrio Folgore. Een auto waarvan de productie nota bene al een tijdlang stil ligt wegens teleurstellende vraag. Al zegt iets ons dat de basisprijs van 210.350 euro daar voor iets tussen zit. MG loopt gelukkig niet in de val van een peperdure EV-roadster.

Wat kost deze MG Cyberster dan?

Je zal het al wel her en der hebben gelezen. Deze Cyberster is - voor de tech die je krijgt - eigenlijk spotgoedkoop. De bare cijfers? De instapversie met 340 pk op de achteras kost je 65.490 euro. Topversie GT met twee elektromotoren en 510 (!) pk kost je... 69.990 euro. Of anders gezegd: voor de prijs van een kale Porsche Boxster heb je een Porsche 911 Turbo EV!

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Noteer daarbij dat beide versie met een accu van 74.4 KWh netto worden uitgerust en standaard full-option zijn (met hun eigen specifieke aankleding) waardoor je enkel nog sollen achter kan laten bij MG voor de kleur van lak en dak. Beide versies dwepen met een maximale DC laadsnelheid van 144 kW, al zal je in de realiteit eerder genoegen moeten nemen met een gemiddelde van rond de 85 kW.

Klinkt puik! Waar zit het addertje?

Op het eerste gezicht is die er niet! Het is te zeggen, hoewel we hierboven de Cyberster GT omschreven als een alternatief voor de Porsche 911 Turbo, zitten beide auto's in een compleet andere klasse. De 911 is een auto die comfort, absurde snelheid en dynamische prestaties weet te verzoenen. De Cyberster is een auto die comfort, elektrische snelheid en, euhm, fiscale optimalisatie weet te verzoenen.

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Hoewel de vleugeldeuren de Cyberster de allures geven van pakweg een Lambo of McLaren, is dit eerder een cabrio om rustig mee te toeren, dan om de belhamel mee uit te hangen. Denk Mercedes SL, niet Mercedes-AMG GT. Dat hoeft geen kritiek te zijn, want niet iedereen zoekt een beenharde cabrio natuurlijk. De Cyberster heeft zowaar een ophanging die het Belgische wegdek kan verteren. In die zin is deze Cyberster een aangename verrassing.

De keuze voor comfort heeft echter zijn consequenties, toch voor de doorgewinterde rijder. Want zoek je de limieten op van deze Cyberster, dan blijf je op je honger zitten. Hoewel de GT-variant pronkt met 510 pk, 725 Nm koppel en een sprinttijd van amper 3,2 seconden dankzij vierwielaandrijving voelt hij nooit zo snel aan. Inderdaad, hallucinant! De kalibratie van de software laat het vermogen, Rolls-Royce-gewijs, vloeien en trekt niet meteen het hele blik bonen open. Daardoor is de Cyberster geen nerveuze auto om te rijden (zoals een Tesla dat wel kan zijn in de meest sportieve standen), al is dat toch wat dé gimmick van een snelle EV, niet? 

Meer gran tourer dan racekar dus? Genoteerd!

Inderdaad. Dit is zo'n cabrio die je van stal haalt om met je partner te genieten van het weer of de buitenlucht, niet om samen met wat maten richting Nürburgring te trekken. Dat houd je trouwens niet vol, want de ergonomie van de Cyberster is nogal... twijfelachtig. Laten we beginnen met het meubilair. Hoewel fraai vormgegeven, missen ze steun en zijn ze - haaks op de rest van de auto - aan de harde kant. Omdat ook de modulatie te wensen over laat (zeker voor grotere inzittenden) heb je meteen de achilleshiel van de Cyberster beet. Want net zoals in een Mazda MX-5 zit je - afhankelijk van je lichaamssamenstelling - goed, of voor geen meter in deze Cyberster.

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Vervolgens is er de schermenwinkel. Het gevolg van een egostrijd tussen designers en software-ingenieurs waarbij de designers hebben gewonnen. Van de drie schermen pal voor je neus zijn er twee onleesbaar door het stuurwiel en je navigatie/ Android Auto/ Apple Carplay? Dat is op het meest links scherm! De voorbije decennia keek je steevast naar rechts als je meer info wou hebben van je navigatie, nu moet je plots links kijken. Serieus MG?

Ach, kleine karaktertrekjes, toch?

Ze zouden inderdaad niet misstaan op een auto van Italiaanse of Franse makelij. Al is niet elk karaktertrekje even aangenaam. Een dag na onze opnames besloot de klimaatcontrole er de brui aan te geven. De rest van de testweek was de Cyberster niet in staat om warme lucht de cabine binnen te blazen. Met temperaturen rond het vriespunt was dat nogal... tja... ongemakkelijk. Geinig detail: exact hetzelfde hadden we voor bij de lancering van de MG4, maar onze duurtester heeft dit euvel nooit voor gehad. Het lijkt wel een "lanceringsfoutje" dat er steevast met een software-update uit wordt gehaald.

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Nu klinken we hopeloos negatief, maar dat zijn we allerminst. Want zet MG nog enkele softwarebugs recht, dan is deze Cyberster een serieus imposante auto voor het geld. Niet in het minst omdat je - in tegenstelling tot een Porsche 911 of Mercedes SL - deze Cyberster gewoon lekker wél op de zaak kan zetten met een volledige aftrekbaarheid. Hallucinant trouwens...

Asking for a friend: Die vleugeldeuren, is dat wat?

De eerste keer dat je ze opent wel. Daarna worden ze al snel een ergernis. Niet zozeer omdat ze opwaarts open gaan, wel omdat ze volstrekt elektrisch zijn. Daardoor. zijn. ze. zo. traag. In de zomer was ons dit waarschijnlijk niet opgevallen, maar in de kouder wintermaanden met miezerige regen zit je seconden lang je broek te benatten en koude te lijden voor de deur zijn feesttruc heeft afgerond.

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Dezelfde deuren die je manueel kan bedienen zouden praktischer (en lichter) zijn. Of beter nog MG, voorzie gewoon - kosteloos - de keuze om de Cyberster uit te rusten met klassieke deuren. De rest van de Cyberster is al zot genoeg. In de positieve zin.

Conclusie

MG bewijst met de Cyberster dat het niet enkel betaalbare gezinswagens kan fabriceren (met of zonder elektromotor), maar dat het ook in staat is om mee te spelen met de grote jongens. Wat de Cyberster mist op dynamisch vlak, maakt hij ruimschoots goed met zijn looks en prijskaartje. Veel beter dan dit worden verjaardagscadeaus niet.

Image
MG Cyberster review test rijtest autofans belgie

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen