Verwarring alom, want Renault heeft een nieuwe versie van zijn elektrische 5 aangekondigd. Die gaat luisteren naar de naam Renault 5 Turbo 3E en belooft uit te pakken met maar liefst 500 pk en achterwielaandrijving. Dit wordt dus de sportiefste Renault 5 van het gamma maar wacht, was dat niet Alpine’s winkel?
Renault heeft een gloednieuwe 5 en die is niet alleen. Terwijl de reguliere hatchback namelijk gewoon te koop is onder de noemer ‘Renault 5’, heeft sportief zustermerk Alpine zijn eigen versie: de A290. Die onderscheidt zich van Renaults 5 door extra vermogen, een dynamischer afgesteld onderstel en natuurlijk aanzienlijk stoerdere looks… Maar nu lijkt Renault daar zelf toch nog een flink schepje bovenop te gaan doen.
Alpine overbodig?
De Fransen hebben namelijk deze Renault 5 Turbo 3E onthuld en ben je een beetje mee in het hele 5-verhaal, dan kan die naam je wel eens bekend voorkomen. Twee jaar geleden toonde het merk namelijk al eens een gelijknamige conceptcar maar er is één cruciaal verschil: deze nieuwe 5 Turbo 3E is een voorsmaakje van een… productiemodel! Zo baseert hij zich deze keer niet op de looks van een oude Renault 5 maar wel op die van de nieuwe Renault 5, maar wordt de hele carrosserie wel weer dik uitgeklopt zoals dat bij de Turbo-modellen van weleer het geval was. In tegenstelling tot die Turbo I en Turbo II wordt deze Renault 5 Turbo 3E echter zuiver elektrisch en nog geen klein beetje.
Zo belooft Renault dat deze extreme 5 achterwielaandrijving krijgt, en maar liefst 500 pk aan vermogen. Dat is meer dan drie keer zoveel als de sterkste Renault 5 vandaag weet te bieden… én ruim twee keer zoveel als de Alpine A290 krijgt. Het resultaat moet dan ook een 0-naar-100-tijd in minder dan 3 seconden worden, waarmee deze hothatch zijn Alpine-broertje ook al dubbel en dik achterlaat. Renault lijkt zijn sportieve submerk hiermee dus compléét overbodig te maken maar of we dat erg vinden? Niet als het resultaat zo vet wordt als deze Renault 5 Turbo 3E doet vermoeden. Wanneer hij echter komt, verklappen de Fransen nog niet dus voorlopig blijft de Alpine A290 nog even de sportiefste 5.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen