Deze tekst is nog maar drie zinnen ver, en we hebben al een eerste kapitale fout gemaakt. Want de vermelding van Renault en/of R5 ligt toch een beetje moeilijk bij Alpine. We hadden die gevoeligheid al opgemerkt bij de statische onthulling van de A290, en ook nu werd tijdens de presentatie met geen woord gerept over zijn verwantschap met de Renault 5. Is dat dan als vloeken in de kerk? Voor de Alpine marketing-afdeling wellicht wel (ook al deden de marketingjongens nadien hard hun best om de R5 alsnog enige credit te geven), want Alpine wil als alleenstaand merk een eigen identiteit uitbouwen en een heel eigen beleving opzetten rond de iconische merknaam.
Tweelingen
Dat kan allemaal goed zijn, maar visueel ziet zelfs een kleuter van 3 jaar dat de R5 en de Alpine A290 uit hetzelfde nest komen en zelfs tweelingen zijn. Het heeft dus weinig zin om die verwantschap onder de mat te vegen. Er zou zelfs enige trots mogen zijn want na onze eerste kilometers achter het stuur van de R5 wisten we meteen dat die een fantastische basis biedt om een sportieve variant op uit te werken. Wel hebben de designers de Alpine A290 een stoerder en stouter kantje gegeven door hem wat bijkomende steroïden toe te dienen en links en rechts wat bijzondere designelementen aan te meten. Het geheel heeft een zeker donker kantje, maar is zeker geslaagd.
Het start al met een breder spoor (+60 mm) en de potente schorten en wielkasten, aangevuld met een stoere karakterlijn in de achterste portieren, een diffuser achteraan en een zwarte haaienvinantenne. De meest in het oog springende elementen zijn wel de specifieke velgen met gekleurde Brembo remklauwen (er zijn 4 kleuren voor de Brembo’s beschikbaar) en de sportieve 4X lichtsignatuur vooraan. Als chauvinistisch toetje krijg je ook her en der de Franse driekleur discreet te zien; zo kan je met gepaste trots elke dag de vlag groeten of de Marseileise inzetten. Wel jammer: er zijn slechts 4 exterieurkleuren beschikbaar, wat toch eerder beperkt is. Een sportief rood hadden we wel gesmaakt.
Prikkelend interieur
Neen, we hebben het dan niet over een massagefunctie of iets dergelijks, maar het mag gezegd dat het interieur van de Alpine A290 wel zinnenprikkelend werkt. Je herkent uiteraard enkele R5-kenmerken, maar Alpine is er toch in geslaagd om een heel aparte sfeer te creëren. Veel is te danken aan de hoge middenconsole die tussen de passagiers zit en waar de N-D-R transmissieknoppen zitten zoals in de A110. Gecombineerd met het heel mooie, dikke sportstuur (met een overvloed aan knoppen en functies) en het prachtige blauwe nappaleder is dit een heel prettige plek om te vertoeven met een heel andere mindset dan… juist, de R5.
Toch nog even terug naar die vermaledijde R5, want het plaatsaanbod is uiteraard heel erg vergelijkbaar. Dat betekent dat je in de breedte meer dan voldoende ruimte krijgt, maar de sukkelaars die op de achterbank terecht komen, daarvan zal je geen groot kerstcadeau moeten verwachten. Niet alleen is het krap qua beenruimte, bovendien passen je voeten niet onder de voorste stoel, wat nog een extra belemmering is. Is het de bedoeling om enkel (niet al te oude) kinderen mee te nemen? Dan volstaat deze achterbank natuurlijk wel. De koffer is dan weer meer dan behoorlijk met een beschikbaar volume van 326 liter.
Gentlemen, start your… electromotor
Bij Alpine doen ze flink hun best om de rijke sportieve geschiedenis van het merk in de verf te zetten en zelfs te laten verder leven in de huidige producten. In de A110 sportwagen (op goeie vertrouwde benzine) is dat natuurlijk een pak makkelijker dan op een compacte vijfdeurs met volledige elektrische aandrijving. Puristen zullen bij de EV-badge misschien spontane oprispingen krijgen, maar wat ons betreft moeten we daar met z’n allen niet te gewichtig over doen. Als een rasecht sportwagenmerk als Porsche elektrische wagens mag lanceren, dan moeten we bij Alpine evenmin in een halve kramp schieten bij deze evolutie.
Als we louter afgaan op de technische fiche dan zien we 1 beschikbaar batterijpack van 52 kWh en de keuze tussen 2 electromotoren van 180 pk en 285 Nm voor de GT of GT Premium, ofwel 220 pk en 300 Nm voor de GT Performance en GTS. Met sprinttijden van respectievelijk 7,4 en 6,4 seconden kom je in deze EV-tijden niet meteen als eerste uit de startblokken, maar dat zegt nog niets over de complete rijbeleving. Hoog tijd dus voor een druk op de startknop om de A290 de sporen te geven.
Alpine Drive Sound
De sportieve setting van het interieur brengt je al meteen in de goeie sfeer en Alpine voorziet ook een virtuele sound die de beleving achter het stuur positief beïnvloedt. Het fake motorgeluid dat door de luidsprekers komt is trouwens best te smaken; zeker niet zo opwindend als in een Hyundai Ioniq 5N, maar daarna toch één van de meer realistische sound die we al hebben gehoord en in een prima (niet overdreven) dosis aanwezig. Wie trouwens de rust verkiest, zonder enig virtueel geluid, kan ook de ECO-stand selecteren. Wij vonden het in ieder geval bijdragen tot de beleving achter het stuur en dus wel een toegevoegde waarde. Dat laatste kan minder gezegd worden van de rode overtake knop op het stuur. Als je erop duwt dan krijg je meteen het volle vermogen ter beschikking om in te halen, gecombineerd met een funky animatie op het dashboard. Leuk, maar niet meer dan een gadget want als je het pedaal tot tegen de vloer duwt dan krijgt je hetzelfde effect. Idem voor de launch control.
Over de sportieve rijbeleving kunnen we positief zijn en daarbij valt vooral op dat onze A290 GTS testwagen sneller aanvoelt dan wat de cijfers op papier doen vermoeden. Dat heeft ook veel te maken met het (relatieve) lichtgewicht van de auto, alweer iets wat de Alpine gemeen heeft met de R5. Droog aan de haak duikt de A290 net onder de anderhalve ton, wat voor een elektrische auto een prima BMI is. Gecombineerd met een meer communicatieve besturing dan in de R5 én een uitstekende gewichtsverdeling van 57% vooraan en 43% achteraan, krijg je een veel betere communicatie met de weg en voelt dit geheel echt een pak sportiever aan.
Qua EV-prestaties gaat de Alpine A290 niet meteen potten breken, alhoewel. De beloofde autonomie van 380 km (364 km voor de 220 pk varianten) is misschien niet baanbrekend, maar het potentieel zit er echt wel in. Tijdens onze testrit (weliswaar bij zomerse temperaturen) verbruikten we bij een meer dan vlotte rijstijl nog geen 20 KWh, maar over een rustiger parcours (zonder echt te slenteren) slaagden we er in om zonder moeite onder de 16 kWh te duiken wat een mooi resultaat is voor een hot hatch. Snelladen doe je aan een bescheiden 100 kW, maar een warmtepomp is wel standaard.
Zijn er ook minpunten?
Euh… ja want deze A290 is niet perfect. Het grootste punt van discussie is misschien wel het ophangingscomfort. Het gezellige Franse comfort uit de R Cinq vind je hier niet terug, laat dat duidelijk zijn. Een Alpine mag, nee moet een pak sportiever en strakker zijn, en wat ons betreft vonden we de ietwat droge ophanging prima matchen met het DNA van deze elektrische GTI. Maar we kunnen ons tegelijk inbeelden dat het voor sommige klanten misschien net iets te stuiterig kan zijn. In die context is een proefrit vooraf wel aan te raden.
Voorts laat deze A290 eigenlijk geen grote steken vallen en kunnen we ons beperken tot wat muggenzifterij. Zoals bijvoorbeeld het ontbreken van een handgreep voor de voorste passagier, de beperkte ruimte op de achterbank of de soms zinloze software-gadgets die werkelijk geen hond zal gebruiken (zoals de Alpine Telematrics met coaching functie). Dan hadden ze beter geïnvesteerd in het doortrekken van de lederen deurbekleding voor de achterste passagiers want die moeten het nu met harde plastic stellen, terwijl de voorste inzitten zich best wel in een luxe en premium omgeving bevinden.
Laatste punt van kritiek gaat over, 3 keer raden, de prijs. Want een koopje is deze A290 in geen geval. Je betaalt minstens 38.700 euro voor de instapversie, maar je wilt natuurlijk de krachtiger GTS op de oprit met Nappaleder en een Devialet audiosysteem die 44.700 euro kost. Dan kom je wel in het directe vaarwater van z’n grootste concurrent de Mini John Cooper Works Electric die 42.950 euro kost, en ook nog een stukje krachtiger en sneller is. De Alpine is dan weer beter uitgerust. Moeilijk keuzes…
Is dit de nieuwe R5 GT Turbo?
We hebben best een boon voor deze A290. Met zijn Alpine-geschiedenis, zijn stoere présence en zijn meeslepende rijervaring is dit de perfecte emo-saus die de R5 nodig had. Bezie hem gerust als de R5 GT Turbo waar je van droomde, maar dan met een meer tot de verbeelding sprekende Alpine-badge. Hij combineert een perfecte dosis dagelijkse bruikbaarheid met een sportieve portie emotie voor die momenten dat je het stroompedaal kunt vloeren. Want ja, dit is wat ons betreft een echte EV hot hatch. Nu nog aan aantrekkelijker tarief als het even kan, en dan heeft ie alle troeven in huis om een succes te worden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen