Pros
- Verbruik
- Vermogen
- Ruimte
Cons
- Generische looks
- Werking infotainment
- Ergonomische missers
Opgegroeid
Om de verandering te markeren, heeft MG de styling van de nieuwe ZS volledig herzien. Het resultaat is een crossover van 4,43 meter. Dat is 12 cm langer dan voorheen, maar hij oogt nog steeds volwassen zonder te dwepen met uitgesproken tierlantijntjes. Hij barst niet bepaald van de persoonlijkheid en wordt op de lokale parking daardoor niet meteen een publiekstrekker... maar eigenlijk is dat een goed ding.
Aan de voorkant staat een grote grille met dubbele mond en slanke lichten die worden verbonden door een chromen element. Het doet allemaal denken aan de recente MG3. Op de flanken krijgt de nieuwe ZS meer wielbasis (+30 mm) en MG accentueert de groei met een nieuwe, vlakkere carrosserielijn die een achterruit toevoegt. De achterkant lijkt misschien wel het meest op die van zijn voorganger. De enige verandering is de toevoeging van een bumper met twee uitlaatpijpen.
Hybride, punt uit!
Ja, uitlaatpijpen op een MG kunnen ook. Het merk dat zichzelf voor het eerst de zware taak stelde om elektrische auto's te democratiseren, gooit het nu over een andere boeg. De nieuwe MG's worden hybrides. Sterker nog, deze nieuwe ZS is een 'hybride+', als je het logo op de achterklep mag geloven.
Onder de motorkap gebruikt hij dezelfde aandrijflijn als de MG3 Hybrid+. Deze combineert een 1,5-liter 4-cilinder benzinemotor met een elektromotor via een automatische versnellingsbak met 3 versnellingen. De eerste levert 102 pk en 128 Nm koppel, de tweede 136 pk en 250 Nm. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 195 pk. Niet slecht voor een betaalbare compacte crossover...
Sportieve fiche
Net als zijn kleinere broer heeft ook de ZS Hybrid+ een grote 1,83 kWh accu - nou ja, groot voor een zelfopladende hybride - zodat hij zijn elektromotor vaker kan gebruiken.
Gezien het specificatieblad werkt het goed. De ZS heeft een verbruik van 5,0 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 113 g/km. Nog een prestatie die je maar al te gemakkelijk vergeet in een familie crossover: 0-100 km/u duurt slechts 8,3 seconden. Dat is meer dan 2 seconden sneller dan vorige MG's met benzinemotor...
Van low-cost naar premium?
Een ander element dat een verbetering is ten opzichte van de vorige MG is het interieur. Laten we eerlijk zijn: ondanks een stuurwiel dat is geleend van de Golf 6 en hier en daar wat contrasterende stiksels, liet het dashboard van de ZS te wensen over. Maar dat was vroeger! De nieuwe ZS heeft een aantrekkelijk dashboard dat volledig van schuimplastic is gemaakt en wordt bekroond door vier chromen luchtuitlaten.
In het midden bevindt zich een groot 12,3 inch touchscreen (10,25 inch op instapmodellen) en een reeks fysieke bedieningselementen. Het lederen stuurwiel wordt gedeeld met recente MG's, maar de ZS plaatst er een 12,3-inch instrumentencluster vlak achter. Tot slot moet worden opgemerkt dat het echte centrale scherm veel kleiner is en om de een of andere reden constant een afbeelding van de ZS toont...
Het goede... en het slechte!
Net daaronder heeft MG een grote middenconsole geplaatst met een aantrekkelijke satijnen afwerking. Er is ook een joystick-achtige versnellingspook en een groot aantal opbergvakken. Dat gezegd hebbende, wil je deze middenconsole niet te veel belasten, want de montage laat te wensen over.
Dat brengt ons bij een paar zwarte punten. Allereerst is er de ergonomie van het infotainmentsysteem en het feit dat het ook de klimaatinstellingen bevat. De bestuurdersstoel is goed, maar die van de passagier is niet in hoogte verstelbaar. Erger nog, het stuurwiel is niet eens in diepte verstelbaar. Weet je wel dat het 2024 is, MG?
Is het nu een hybride of een EV?
Ondanks deze kleine minpuntjes weet de nieuwe ZS iedereen op de weg te verrassen. Niet vanwege zijn duizelingwekkende prestaties, maar vanwege zijn rijplezier. Toegegeven, de voortrein is vrij vaag, de veiligheidsassistentie overactief en de ophanging wat harder (lees: Duitsers) dan voordien, maar de aandrijflijn in deze ZS Hybrid+ is een juweeltje.
Als je soepel rijdt, voel je niets van schakelen of trillingen en je hoort de benzinemotor niet eens starten. MG heeft er goed aan gedaan om de overgangen soepel te laten verlopen. Er zijn echter maar drie versnellingen in de versnellingsbak en dat wordt duidelijk bij het inhalen of passeren. Een advies: het is beter om een paar seconden extra tijd te nemen.
Afgezien daarvan blinkt de ZS uit door zijn stille werking en zijn rijplezier als in een elektrische auto. Een beginner zou kunnen denken dat er geen benzinemotor onder de motorkap ligt! De enige indicatie: brandstofverbruik. Ook dat is een goed punt. Tijdens onze testrit op de vlakke, stille wegen van Maastricht haalde 'onze' ZS 5,1 l/100 km, precies hetzelfde als het WLTP-cijfer van ons 'Luxury' model.
Duurder, maar...
Over modellen gesproken, laten we eens kijken naar de verschillende versies. Er zijn er drie: Standaard, Comfort en Luxery. Degene die interessant is, is uiteraard de instapversie. Deze bevat al een achteruitrijcamera, een infotainmentsysteem met 10,25 inch touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto, automatische klimaatregeling en cruisecontrol. Dat is een goed basispakket, waarvoor MG €25.285 vraagt.
De Comfort- en Luxury-versies komen op respectievelijk 26.785 en 29.285 euro. Niet goedkoop voor een MG ZS. Dat gezegd hebbende, vergeleken met andere hybride crossovers is het Chinese model het meest betaalbaar. Ja, hij is zelfs goedkoper dan een Dacia Duster Hybrid (€26.190), terwijl hij beter uitgerust en krachtiger is...
Het verdict
De nieuwe MG ZS zal de menigte niet op zijn grondvesten doen schudden wanneer hij op de weg komt... maar dat is ook niet wat we van hem vragen! Onder het gewone koetswerk vind je een goed afgewerkt interieur en een krachtige hybride aandrijflijn. En dat voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen