Op de lijst van nieuws dat je misschien niet had verwacht: BMW zag zijn winst aanzienlijk dalen afgelopen kwartaal. Dat zien we in de hele autosector, al hadden we toch verwacht dat het populairste merk van ons land daar geen last van zou hebben. Het zijn dan ook niet zozeer onze contreien die voor de daling zorgen.
We hoeven het je vast niet meer te vertellen: het gaat momenteel niet bijster goed in autoland. Zo heb je vast de hele slecht-nieuwsshow over de Volkswagen-groep gevolgd maar ook heel wat andere constructeurs zagen afgelopen kwartaal alweer een flinke daling in de vraag naar hun auto’s, met name hun EV’s. Toch moet er altijd iemand de winnaar zijn en zo bleek uit onze inschrijvingscijfers dat BMW het populairste merk van het moment is… Maar zelfs zij maken blijkbaar massa’s minder winst dan vroeger.
Minder vraag… in China
BMW heeft namelijk zijn cijfers voor het derde kwartaal van 2024 gedeeld en die cijfers zien er in alle eerlijkheid dramatisch uit. Zo maakte de groep in juli, augustus en september van dit jaar 476 miljoen euro winst, wat niet slecht klinkt maar compleet vervaagt ten opzichte van de 2,9 miljard winst die het in diezelfde maanden vorig jaar liet optekenen. Ook wanneer je de drie verschreden kwartalen van 2024 samentelt, ziet het er niet goed uit. Daarin maakte de BMW Group 6,131 miljard euro winst tegenover 9,551 miljard in dezelfde periode van 2023, wat een daling van 35,8 procent betekent…. Dus waarin moeten we die daling dan zoeken?
Wel, om te beginnen geeft BMW aan dat er minder vraag is naar Europese premiumauto’s in China, te wijten aan een gedaald vertrouwen omwille van de hele China-EU-situatie. Dat merk je ook aan de cijfers want in het afgelopen kwartaal daalde BMW’s verkoop in China met zo’n 30 procent. Daarnaast heeft hun productie ook achterstand opgelopen door ontwikkelingsproblemen bij een remsysteem, maar die achterstand hopen ze in het komende kwartaal in te halen. Zo denkt de BMW-groep tegen het einde van dit jaar toch even veel auto’s geleverd te hebben als in 2023. Kijken we trouwens puur naar Europa, dan doet BMW het eigenlijk opvallend goed. Hier groeide het merk namelijk met 7,6 procent in tijden waarin concurrenten krimpen. Kortom: over BMW hoeven we ons eigenlijk geen grote zorgen te maken, maar over de rest van de autosector…
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen