De Europese Unie is tegenwoordig wat minder gastvrij tegenover Chinese EV’s. Sinds dit jaar kregen die namelijk te maken met fikse importheffingen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, maar hebben die importheffingen hun werk gedaan? Wel, ja… maar misschien niet zo hard als je had verwacht.
Midden 2024 hakte de EU een bijzondere knoop door: het zou Chinese EV’s een stok in de wielen gaan steken. Uit een onderzoek van de Europese Commissie bleek namelijk dat die EV’s vaak kunstmatig goedkoop gehouden werden door allerhande staatssteun van de Chinese overheid, waardoor er oneerlijke concurrentie ontstond met in Europa gebouwde EV’s. Afhankelijk van hoeveel staatssteun die constructeurs dus kregen, legde de EU ze een verhoogde importheffing van tot bijna 40 procent op. Dus heeft dat die toestroom aan Chinese EV’s ook echt belemmerd?
Minder EV’s, maar niet alleen uit China
Op het eerste gezicht alvast wel. Persagentschap Bloomberg is namelijk samen met Dataforce in de Europese verkoopcijfers gedoken, en daar ziet het er niet goed uit voor Chinese merken. Zo waren zij in november goed voor 7,4 procent van alle EV-inschrijvingen op het Oude Continent en dat aandeel is al een aantal maanden licht aan het dalen. In oktober waren bijvoorbeeld nog 8,2 procent van alle nieuwe EV’s in de EU Chinees. Alles samen schreven Chinese constructeurs vorige maand zelfs 12 procent minder EV’s in Europa in dan in november 2023 en dat klinkt dramatisch, maar daarin zijn de Chinezen eigenlijk niet alleen.
Zo heeft de populariteit van elektrische auto’s in Europa over het algemeen een deuk gekregen dit jaar, waardoor de cijfers overal wat vervormd zijn. Leg je daar dus de resultaten van de hele markt naast, dan werden er afgelopen november 9,5 procent minder EV’s van alle merken samen ingeschreven dan diezelfde maand een jaar terug. Je zou dus kunnen stellen dat van die 12 procent verlies 9,5 procent ligt aan de marktomstandigheden, en maar 2,5 procent aan de verhoogde importtarieven… En dat gaatje weten de Chinezen inmiddels al mooi te dichten door sterker te gaan inzetten op hybrides, kijk maar naar MG, BYD en sinds kort ook Leapmotor.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen