Met de GTI, GTD en R zou je wel denken dat er genoeg sportief gerief valt te rapen in het Golf-kamp. Toch lijkt Volkswagens honger niet verzadigd, want op termijn zullen er nog wat performante versies bijkomen. Een overzicht.
In 1976 zette Volkswagen de fundering voor een geheel nieuw segment met de Golf GTI, dat van de zogenaamde Hot Hatch. Want Renault was misschien een peulenschil vroeger met de 5 Alpine, de Golf was het postermodel bij uitstek op de slaapkamers van dromerige pubers. Sindsdien is de familie van rappe Golfjes serieus gegroeid. Toegeven, tegenover vroeger is elke Golf die je vandaag de dag kan kopen vrij snel, maar het telt pas als er een stoere badge achterop hangt.
Zo heb je de GTD als dieselantwoord op de GTI. Die was tevens ook al sinds de tweede generatie Golf aanwezig, toen met de volle 70 pk (of 80 met intercooler) uit een 1.6-liter viercilinder. Vandaag de dag is de diesel-GTI goed voor 184 pk uit een stevigere 2-liter viercilinder diesel. De GTI, die doet het vandaag de dag met met 210 (of 230) pk uit een 2-liter viercilinder benzine.
R(appe) Golf
Helemaal bovenaan de rangorde staat - nu toch nog - de Golf R. Voordien met enkele cijfertjes achter die naam en een VR6 onder de kap, tegenwoordig met het blok vanuit de GTI maar dan met eventjes 300 pk. Daarnaast komt die Golf R er ook als Variant, want ook huisvaders moeten soms snel naar Ikea...
Wat de toekomst nog gaat brengen? Wel, momenteel lijkt het of er twee modellen op de planning staan. Eén daarvan is trouwens al bevestigd. Want na lang wikken en wegen hebben ze bij Volkswagen te kennen gegeven dat het merk bezig is aan de Golf R 400. De big daddy van de Golfjes met een vermogen dat - afhankelijk van de geruchten - tussen de 400 en 420 pk zweeft. Een testversie daarvan wordt geregeld gespot op de Nürburgring.
Iets nieuwer - en nog niet officieel bevestigd - is de Golf Clubsport. Die werd weliswaar al als concept voorgesteld maar zou toch een productie-afgeleide krijgen. De reden daarachter? Volgend jaar viert VW 40 jaar GTI. Een straffere variant met zo'n 260 pk zou een perfect feestje zijn. Het feit dat er, wederom op de Ring, tegenwoordig een Golf GTI valt te spotten met speciaal spoilerwerk geeft het gerucht extra zuurstof. Waardoor de teller van sportieve Golfmodellen op vijf zal komen te staan, meer dan sommige merken überhaupt in hun catalogus hebben staan.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen