Twintig jaar geleden introduceerde Toyota op het autosalon van Chicago de vierde generatie van de Supra. Een wagen die - tot op vandaag - Toyota's laatste echte performance car was. Toyota heeft dus iets te vieren, en wij vieren mee.
De Supra Mark IV was de Nissan GT-R van zijn generatie. Een wagen die ondanks zijn relatief laag prijskaartje in staat was om de Porsche 911 Turbo van zijn tijd het snot voor ogen te rijden. In zijn sterkte vorm had de Supra dan ook de mythische 2JZ-GTE twin turbo motor met 320 pk en 427 Nm koppel. Dit was genoeg om de Supra in 4.6 seconden naar de honderd te sturen en een topsnelheid te laten halen van 285 km/u. Cijfers om vandaag nog altijd van onder de indruk te zijn.
Bekendheid
Niet alleen op de straat kon hij overtuigen met zijn knappe looks en prestaties. Ook op het circuit wist de Japanner te overtuigen. Zo won hij races in Zwitserland en nam hij deel in de 24 uren van Le mans, Pikes Peak en het Japanse GT-kampioenschap.
Wereldwijde bekendheid wist de Supra te vergaren dankzij de film The fast and the furious. Een film uit 2001 die rond straatracers draaide. Daar kreeg een feloranje Supra van 1995 de hoofdrol.
Straatracedroom
In 2002 staakt Toyota de bouw van de Supra omdat het onmogelijk was om de wagen - binnen budget - aan te passen tot de nieuwe emissie-eisen. De jaren daarop werd hij echter betaalbaarder en begeerlijker voor staatracers. Die haalden er zonder verpinken +1.000 pk uit.
Spirituele opvolger
Tot op de dag van vandaag heeft Toyota nog geen opvolger van de Supra de straat opgelaten. Nissan heeft halvelings de fakkel overgenomen met de GT-R. Die maakt ook voor een fractie van de prijs het leven zuur van de meeste supercars. Anderzijds kan je stellen dat Nissan voor de GT-R al Skylines maakten die ook best potent waren en dat de Supra destijds eigenlijk relatief duur was (één van de reden waarom hij zo slecht verkocht).
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen