Autonieuws: Officieel

Eindelijk officieel: Porsche Macan

Was hij gisteren voor de zoveelste maal gelekt, dan hebben we vandaag officieel beeld van de Porsche Macan, inclusief specificaties. Die laten alvast merken dat het geen Audi Q5 is.

De Macan is het kleinere broertje van de Cayenne. Dat zie je vooral aan de afmetingen. Zo is hij 4.699 mm lang (146 mm korter dan de Cayenne), 1.923 mm breed en 1.624 mm hoog. Dat maakt hem 70 mm langer dan de Q5 waarmee hij de basis deelt. Hij heeft ook een spoorbreedte die 35 mm breder is dan die van de Q5, zodat hij een betere handling vertoont. Daarvoor installeerde Porsche ook de dubbele wishbone voorophanging en multi-link achteras. De kofferinhoud van de Macan bedraagt 500 liter. Standaard krijgt hij de PDK-transmissie en ook luchtvering is beschikbaar, een primeur in deze klasse.

heilige drievuldigheid

Porsche biedt van bij de start drie motoren aan, twee benzinemotoren en een diesel. De eerste is de V6 3.0 twin-turbo, die 340 pk voortbrengt. Hij krijgt een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. 100 km/u haal je daarmee in 5,4 seconden, het Sport Chrono Package doet daar nog 0,2 seconden af. Een topsnelheid van 254 km/u en een verbruik van 8,7 l/100 km (met bijhorende CO2-uitstoot van 204 g/km) maken zijn specificaties af.

De Macan S Diesel is minder krachtig (258 pk, in België ook met 211 pk voor inschrijving in Wallonië) en krijgt ook een V6 twin-turbo motor. Hij haalt daarmee de 0-100 km/u in 6,3 seconden en zijn top ligt op 230 km/u. Het verbruik, daar draait het om bij deze wagen. Hij haalt rond de 6,1 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 159 g/km.

Bovenaan het gamma staat de 400 pk sterke 3.6 V6 twin-turbo. Dat is een heuse supercar, met een 0-100 tijd van 4,8 seconden (4,6 met Sport Chrono pack). De topsnelheid bereik je pas bij 266 km/u. Het verbruik is er echter ook naar, tussen de 8,9 en 9,2 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 208 tot 216 g/km.

later ook kleiner

Later zal Porsche ook een twee viercilinder motoren aanbieden; een 2.0 turbobenzinemotor met 280 pk en een 2.0 turbodieselmotor, waarvan het vermogen niet wordt meegegeven. Daarmee wordt de Macan de eerste Porsche met viercilindermotor sinds de 968 in 1995 van het toneel verdween.

Porsche denkt de Macan vanaf april te kunnen leveren. Voor België zijn de prijzen als volgt: 60.258 euro (Macan S en Macan S Diesel), en 82.522 euro (Macan Turbo)

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen