Autonieuws: Officieel

Officieel: Audi A6 Berline (2018)

De cirkel is rond. Want na de nieuwe Mercedes E-Klasse en BMW 5 Reeks komt Audi twee jaartjes later met haar gloednieuwe A6 op de proppen. Waardoor hogere kaderleden weer voor de moeilijke keuze komen te staan. Vier ringen, een ster of een wit/blauwe propeller? Wat de vier ringen te bieden hebben?

Weeral de vijfde generatie in de A6-familie sinds Audi de 100-benaming liet vallen. En sindsdien staat A6 synoniem voor een goed afgewerkte zakensedan. Een imago waar Audi graag verder op bouwt natuurlijk. Daarom ook dat de nieuwe A6 een vertrouwd gezicht blijft. We zagen het eveneens bij de A4 en de Q5; visuele evolutie, geen revolutie. Het is te zeggen, alles boven de schouderlijn lijkt identiek, eronder komt de sedan een stuk gespierder voor de dag.

Image
Audi-A6-2018_01

Van Audi moeten we vooral naar de nieuwe voorgevel kijken met uniek gezicht - nuja ... Wij kijken alvast meer naar de nogal drukke derrière met apart lichtsignatuur. Mooi of niet, we zijn er nog niet helemaal uit. Los daarvan nog even opmerken dat de nieuwe A6 amper 7 milimeter langer is en 1 centimeter breder. Je hoeft dus heus de lijnen van je parkeerplaats niet opnieuw te kalken aan de ingang van je bedrijf.

Welkom in de digitale eeuw

Zoals we al vaker zagen bij nieuwe Audi's is de evolutie aan de buitenkant misschien subtiel, binnenin zijn ze met de grove borstel door het interieur gegaan. Een borstel die niet vies is van de nodige elektronica. Want jawel, ook de binnenzijde van de nieuwe A6 is een techfest van het eerste uur. Te beginnen met de 12,3 duims pal voor de neus - Audi Virtual Cockpit - genaamd. Daarnaast prijkt lager op de boordplank een 10,1 duims scherm waarmee je de nieuwe generatie MMI-infotainment aan kan spreken. Daaronder zweeft nog eens een 8,6 duims aanraakscherm waarmee je zaken zoals de airco aanspreekt. Kortom; geen tekort aan digitale schermen alvast.

Image
Audi-A6-2018_01

Achter die schermen zit dan weer een centraal brein dat leert uit jouw rijden. Klinkt eng maar in de praktijk kan het systeem bijvoorbeeld op de route die je aan het rijden bent interessante suggesties maken of communiceren met geconnecteerde infrastructuur. Op dit moment nog niet zo nuttig maar in de toekomst kan dit the next big thing worden. Beeld je even in dat je A6 weet dat het verkeerslicht in de verte op groen zal staan - en je dus niet hoeft te stoppen - als je nu even je snelheid verlaagt naar 67 km/u in plaats van 70. Jep, klinkt verdomd handig, niet?

Parkeert zelf in je garage

Voor de veiligheid(snufjes) teert de nieuwe A6 op maar liefst 12 ultrasone sensoren, 5 camera's, 5 radars en een laserscanner. Deels optioneel uiteraard maar vink je die spullen aan, dan is de A6 in staat om niet enkel zelf in een parkeervak te rijden (en er uit) maar kan hij dit trucje ook doen in je garage thuis. Of met andere woorden, de A6 zet je voor de deur af en bolt zelf de garage in.

Image
Audi-A6-2018_01

Los van dat futurisme kan de A6 natuurlijk ook alle andere veiligheidtrucjes. Adaptieve cruisecontrol, actieve rijstrookassistent en ga zo nog maar even door. Bestaat het, dan kan je het krijgen op de A6. Of dat je eigenlijk verbaast?

Bentley-onderstel

Tussen de vier wielen huist het gekende MLB evo-platform van de Volkswagen Group. Van Bentley Bentayga, over Lamborghini Urus tot Audi A4, A8 en Q5; ze bollen er allemaal op. Het platform staat alvast gekend voor neutrale karakteristieken en die zullen ook in de A6 uitgespeeld worden. Toch moet een directere stuurratio, achterwielsturing en nieuwe dempers zorgen dat de A6 - en we citeren - 'agiel is als een sportwagen'.

Image
Audi-A6-2018_01

Los daarvan doet elke lanceringsmotor van de nieuwe A6 het met een mild-hybrid setup. In detail werkt de motor samen met een zeer compacte lithium-ion-batterij die er voor zorgt dat de A6 tussen 55 en 160 km/u in bepaalde omstandigheden kan 'coasten' - zonder de motor nodig te hebben dus - en bij een start vanuit stilstand duwt de batterij de A6 in beweging waardoor de motor niet de zware taak krijgt om inertie over te winnen. Het resultaat is dat het systeem tot 0,7 l brandstof per honderd kilometer kan besparen. Alle kleine beetjes helpen natuurlijk.

Zescilinders

Beschikbaar op de lanceringsmotoren schreven we net. Jep, want hier zit de adder onder het gras; initieel lanceert Audi de A6 enkel met dikke V6-motoren. Zo is er een 3.0-liter TFSI turbobenzine met 340 pk en 500 Nm. Een blok dat de A6 in 5,1 seconden naar de honderd doet snellen en topt op 250 km/u (cijfers waar je ooit een S dan wel een RS6 voor moest kopen). Dieselaars doen beroep op de gekende 3-liter TDI met 286 pk en 620 Nm. Vierwielaandrijving en een automaat? Uiteraard.

Image
Audi-A6-2018_01

Een Belgische lancering is gepland voor deze zomer (juni), de instapversie is dus de A6 Sedan 50 TDI (met die V6) met een vanafprijs van 61.900 euro. Even wachten nog op de viercilinders dus, leasingmarkt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen