Wat ooit het leven begon als buitenbeentje in de line-up is vier generaties later uitgegroeid tot één van de pijlers van het gamma. En de looks mogen dan wel een evolutie zijn op de vorige, deze X5 is onderhuids compleet nieuw.
Niet enkel de verkoop van compacte crossovers zit in de lift, ook grote SUV's zijn booming business. BMW neemt geen risico's en vernieuwt haar X5 al na een korte stint van vijf jaar. De hoofdreden daarvoor is zonder twijfel het nieuwe CLAR-platform van het merk dat in staat is de nieuwste technologieën te herbergen. Met het nieuwe platform onderaan besloot BMW eveneens wat te werken aan de dimensies van de al potige X5. 3,6 centimeter langer, 6,6 centimeter breder en 1,9 centimeter hoger. Je krijgt er alvast een totaallengte van 4,92 meter door. Net geen drie meter daarvan zit tussen de wielen.
Het resultaat is een X5 die er uit ziet als... een X5! Weinig verrassingen dan ook op designvlak. De grille is tegenwoordig zo uitvergroot dat de chromen omlijsting tussen de twee neusgaten samensmelt, achteraan merken we dan weer uitgeholde led-achterlichten en joekels van uitlaten (in hoeverre die echt zijn natuurlijk). Uiteraard zitten de vouwlijnen wat anders over de carrosserie maar dit is zeer duidelijk meer evolutie dan revolutie.
Geen schermfestijn
Idem voor het interieur. Een serieuze stap als je uit een oude X5 komt, compleet herkenbaar als je nu al met bijvoorbeeld een 5 Reeks rondtoert. Maken de concurrenten er een sport van om boordplanken zo veel mogelijk in te vullen met schermen, dan blijft BMW vasthouden aan enkele wel geplaatste displays. Omdat overdaad stiekem nu eenmaal schaadt. Twee schermen van 12,3-duim krijg je en dat scherm pal voor je neus is BMW's nieuwste kooksel - Live Cockpit Professional - dat moet gaan wedijveren met het digitale display dat de Volkswagen-groep ontwikkelde voor alles van de Touareg tot de Lamborghini Urus.
Rond die schermen een weelde van leder en fraai gestileerde materialen. De iDrive-knop bestaat nog steeds maar kan je tegenwoordig samen met een rits andere hendels en toetsten afwerken in glas. Het zitmeubilair kan je dan weer verwarmen & koelen én er teken zelfs verwarmde armsteunen present. Wil je met zo veel mogelijk volk genieten van de X5, dan is er ook een 7-zitsversie beschikbaar. Zijn IKEA-bezoekjes eerder je ding, dan geeft BMW je 645 liter kofferruimte (1.860 liter met de achterbank neer). Straf genoeg net iets minder dan de vorige generatie X5. Waardoor het lijkt dat er vooral meer ruimte voor inzittenden is gecreëerd. Of de Chinese markt hier iets mee heeft te maken?
Autonoom
Als nieuwste hoogtechnologische snufje ABS? Die tijd ligt al even achter ons. Tegenwoordig gaat het over geheel ander gerief. Laserlichten bijvoorbeeld die tot 500 meter ver kunnen schijnen (standaard krijg je trouwens led-koplampen). Of wat dacht je van een X5 die zelf op de autostrade van laan kan wisselen (na gebruik van richtingaanwijzer) en braaf het verkeer volgt zelfs tot stilstand en in fileverkeer.
Heb je ooit ergens een exotische optie gehoord, dan is de kans groot dat deze X5 'm heeft. Tevens blijft BMW geloven in haar gesture control waarbij je door bepaalde zwaaibewegingen in de lucht functies activeert. Al zouden wij eerder duiten neerleggen voor een dodehoekdetectie en uitwijkassistent.
Off Road-pakket
Een BMW, dat moet ook nog een stukje rijden. Meer nog, de X5 zette destijds de toon als het aankwam op fijnsturende SUV's. Sinds die lancering net geen 20 (!) jaar geleden hebben de Duitsers misschien die sportiviteit wat verloochend ten voordelen van comfort, BMW heeft er alles aan gedaan om de rijdynamiek te garanderen. Zo is er uiteraard xDrive-vierwielaandrijving maar ook achterwielsturing. Standaard krijg je dynamisch dempers en optioneel is er de adaptieve M ophanging met actieve rolstabilisatie. Luchtvering kan je ook krijgen tegen betaling.
Al is het niet al "M" wat de klok slaat, want BMW voorziet ook een Off Road-pakket voor je X5. Beschermplaten rondom, de luchtvering en een sper op de achteras moeten er voor zorgen dat je zo ver met je X5 kan geraken als je ooit durfde dromen tijdens een file op de Brusselse binnenring.
zescilinder'n
Voorin plaatst BMW haar nieuwste generatie motoren. Of wat had je gedacht? Wrijf al maar in je handjes voor de xDrive30d, een 3-liter zescilinder diesel met 265 pk en 620 Nm. Dat blok - dat ongeveer elke Belgische klant zal kiezen - komt in de cyclus toe met 6,8 l/100 km en weet de X5 een top te laten bereiken van 230 km/u na een sprintje richting de honderd van 6,5 seconden. Daarboven staat de M50d-uitvoering. Eveneens zes cilinders maar dan wel goed voor 400 pk en 760 Nm (!) koppel. Goed voor een sprint van 5,2 seconden en een gelimiteerde top van 250 km/u.
Naast diesels natuurlijk ook aandacht voor benzine. BMW zet daarvoor de xDrive40i in de strijd. 3-liter groot, zes cilinders (begin je een trend te zien?) en goed voor 340 pk en 450 Nm. Opgegeven verbruik komt op 8,5 liter te liggen terwijl performantiecijfers stoefen met 5,5 seconden naar de honderd en een top van 243 km/u. Een xDrive50i met bronstige V8 is er ook... maar die zal niet richting Europa komen. Waardoor we dus zullen moeten wachten op de X5 M voor een X5 met V8-kracht. Alle motoren hangen trouwens vast aan een 8-traps-automaat van ZF. Plug'en en de fiscale vruchten er van plukken is er momenteel nog niet bij.
Binnenkort trekt BMW de productie op gang in Spartanburg (VS) voor de marktintroductie in november dit najaar. Begin al maar te sparen dus.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen