Eén van de pioniers van het Duitse SUV-gamma steekt in het nieuw. De vierde generatie alweer die een rits hypermoderne technologie injecteert in de statige SUV. Wat je moet weten over de nieuwe generatie Mercedes GLE?
BMW heeft de X5, Audi de Q7 en Mercedes de GLE. Die laatste is meteen ook de laatste die in het nieuw wordt gestoken. Waardoor het trio eindelijk even fris aan de start kan staan. Voor Mercedes is de GLE dan ook een belangrijk model. Simpelweg omdat in deze tijden elke SUV een belangrijk model is. Hoe Mercedes klanten poogt weg te kapen bij de concurrentie?
Als een druppel
Net zoals bij de nieuwe A-Klasse Berline pocht Mercedes bij de GLE met de laagste luchtweerstand in zijn klasse. Aerodynamischer wil trouwens niet kleiner zeggen, want de GLE groeit een stukje. Vooral aan de wielbasis, want 8 extra centimeters komen de inzittenden ten goede. Zo veel ruimte dat Mercedes tegenwoordig spreekt van een derde optionele zitrij. Waardoor je met z'n zeven aan de GLE kan. Wij zouden evenwel de kofferruimte gebruiken voor, wel, koffers.
De geoptimaliseerde luchtstroom heeft ook zijn effect op het uiterlijk. Net zoals kleiner broertje GLC komt de GLE vrij afgebold voor de dag. Het geeft 'm een minder scherpe uitstraling. Als een atleet die al enkele jaren op rust is en het wat heeft laten hangen. Het is alleszins een duidelijk tegenreactie op het steeds hoekiger wordende design van dat ander Duitse merk. Dat merk met de vier ringen.
MBUX, uiteraard
Eén van de nieuwe paradepaardjes van Mercedes, het MBUX-systeem, maakt ook zijn intrede in de GLE. Die MBUX verstopt een onnoemelijk inteligent systeem achter twee schermen van 12,3-duim. Al is MBUX meer dan schermenpraal, want het bevat ook een assistent waar je gesproken opdrachten aan kan dicteren. "Ik heb het koud", meer heb je niet nodig om de verwarming wat hoger te zetten.
Daarnaast adopteert het systeem tegenwoordig de handgebaren-functie die we ook kennen van bij BMW. Je hoeft maar met je hand richting de dakhemelverlichting gaan en het lampje zal aan gaan. Besluit je de massagefunctie aan te zetten, dan zal het systeem kunnen detecteren welk hand naar het scherm gaat (dat van de chauffeur of passagier) en meteen weten welke stoel aan de massage moet. De toekomst is nu, zonder twijfel.
Welbehagen
Vind je al die vingergebaren wat overdreven, dan heeft de GLE een rits andere functies aan boord. Wat dacht je van een systeem dat je zithouding kan lezen en de luchtkussensteun van de stoel continu subtiel aanpast. Nooit meer rugpijn. Althans, zo gaat de theorie. Passagiers achterin krijgen ook een luxe die voordien enkel voorbehouden was aan "vooraanzitters". Want achteraan zijn de stoelen in maar liefst 6 richtingen elektrisch te verstellen (net zoals veel van de andere opgesomde zaken optioneel uiteraard).
Ongeacht waar je zit kan je genieten van E-Active Body Control, een systeem dat via het 48-volt netwerk draait in de auto en continu de luchtophanging tweaked om de GLE zo stabiel mogelijk door het landschap te laten glijden. In ruwe offroadomgevingen helpt het systeem trouwens ook. Al zal dat bij het merendeel van de GLE-eigenaars nooit nodig zijn.
Zes-in-lijn
Dikke diesels voorin de GLE? Nou, niet helemaal. Lanceren doet Mercedes de GLE in de 450 4Matic-uitvoering. Een mild-hybrid-motor van het merk die een zes-in-lijn benzine van 367 pk (500 Nm) koppelt aan een kleine elektromotor in de alternator van 22 pk (250 Nm). Die elektromotor kan op gepaste momenten een kleine boost geven om zo het verbruik van de zescilinder te temperen.
Geen vrees trouwens, op termijn komen er ook diesels in het gamma, net zoals AMG-uitvoeringen én een plug-inhybride. Fiscaal interessant, want de 190 g/km (8,3 l/100 km) die de 450 uitstoot zal niet al te veel aftrekbaarheid voor kunnen leggen.
American made
Met de nieuwe GLE zit de helft van Mercedes' SUV-gamma in het nieuw. Een gamma dat voor de goede orde bestaat uit de GLA, GLC, GLE, GLS en G-Klasse. Begin 2019 mogen de eerste dealers een GLE verwachten in de showroom, de Amerikaanse Mercedes-fabriek in Alabama zal instaan voor de bouw van deze SUV.
Prijzen? Hoogstwaarschijnlijk (hopelijk) beschikbaar tegen het autosalon van Brussel begin volgend jaar.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen