Vandaag haalt Audi eindelijk het doek van de e-tron, de elektrische Audi waarvan we na een lange teasercampagne eindelijk het volledige plaatje zien.
Dat is niet alleen de schuld van de vele teasers, de oorspronkelijke lancering was gepland voor een paar maanden geleden in Brussel, maar die werd last-minute uitgesteld. Waardoor Mercedes haar EQC en BMW haar iNext concept eerder konden voorstellen.
e-Q6
Dat neemt niet weg dat vandaag alle aandacht naar de Audi e-tron gaat. Een kind van haar tijd, die er mee voor gaat zorgen dat we binnenkort allemaal in elektrische SUV's rondrijden. Voorlopig zal het alleen voor de hogere kaderleden zijn, want de e-tron is met zijn 4,9 meter lengte zowat 24 centimeter langer dan de Q5 en 10 centimeter korter dan de Q7. Een elektrische Q6 zou je 'm dus kunnen noemen.
De wielbasis meet 2,93 meter en de auto heeft plek voor vijf inzittenden plus bagage. Die laad je in via de elektrisch bedienbare kofferklep die in totaal zowat 600 liter kan slikken. Vooraan in de neus van de auto kan je nog eens 60 liter kwijt. Daarmee houdt de Audi het midden tussen de laadruimtes van Mercedes' EQC en Jaguars I-Pace. Audi gaat voor de comfortoptie, want luchtvering is standaard, net als de adaptieve dempers. Dat mag wel, want met een gewicht van maar liefst 2.400 kilogram is de Audi niet gebouwd voor sportief rijden.
actie-radius
Maar het meest vernieuwende aan deze eerste echte elektrische Audi is de energiebron. De energie voor de aandrijving wordt geleverd door een accu met capaciteit van 95 kWh die in de bodem is geplaats omwille van het zwaartepunt. Die accu heeft in de WLTP-cyclus een radius van meer dan 400 kilometer, al houden ze het exacte cijfer nog even voor zich.
De accu levert de energie voor twee elektromotoren die in totaal 408 pk en 660 Nm uitbraken. De motor voorin zorgt voor 170 pk, die achteraan heeft 190 pk veil. Dat maakt dat de e-tron in minder dan 6 seconden van 0-100 km/u gaat, met een topsnelheid van 200 km/u.
Opladen doe je dan met een 150 kW-lader, waarvan er volgens Audi tegen eind 2018 zowat 200 moeten te vinden zijn in heel Europa. Veel succes ermee dus. Geen 15 kW-lader in de buurt? Dan doe je het iets langzamer met een 11 kW-lader, of vanaf 2019 met een optionele 22 kW-lader. Hoe lang dat allemaal precies duurt, mag je zelf uitrekenen. Wel geeft Audi nog meet dat de e-tron bij het remmen energie recupereert en dat remmen tot een kracht van 0,3 g zuiver op de elektromotoren gebeurt.
cameraprimeur
Audi wilde in primeur de Virtual Mirrors voorstellen. De buitenspiegels werden namelijk vervangen door camera's die een beeld naar de 7 inch oLED-beeldschermen in de deurpanelen sturen. Maar vanwege eerder genoemd uitstel waren Mercedes met de Actros en Lexus met de ES hen te snel af. Verder krijg je ook een digitale instrumentencluster en twee displays. Die kan je misschien kennen uit de andere Audi's, want Audi ging niet te ver in het vernieuwen op interieurvlak.
streepjes
Exterieurgewijs is er ook veel herkenbaar aanwezig in de e-tron. Zo is er de kenmerkende Audi frontpartij maar heeft deze hier actieve lamellen en een zilverkleurig accent. Koplampen en achterlichten krijgen LED-streepjes, waardoor de dagrijverlichting btere lijkt te zijn geïntegreerd. Die streepjes zie je ook terug in de achterbumpers en onder op de portieren van de Audi. Achteraan overbrugt een LED-strip de nummerbordhouder, net als bij A7, A8 en Q8.
Een introductie van de e-tron is voorzien voor eind 2018, verwacht een prijs van rond de 80.000 euro voor onze markt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen