Naast de 7 Reeks en i8 plot BMW een nieuw vlaggenschip. Dat schip krijgen we voor het eerst te zien in de vorm van deze iNEXT concept en mag gerust het prefix "Ruimte-" dragen. Stap even mee naar 2021.
Want jawel, BMW windt er geen doekjes om, binnen drie jaar zal deze iNext van de band rollen in de Dingolfing-fabriek van het merk. Een megahouse waar nu ook al de 3, 4, 5, 6, 7 en 8 Reeks van de band rollen en onderdelen voor Rolls in elkaar worden geschroefd. Maar hey, er is toch altijd plaats voor eentje meer, niet?
Shy technologie
Dat extraatje zal dus een productieversie van deze iNext zijn, een technologisch paradepaardje van BMW waarmee het Duitse merk de automobielsector naar de volgende generatie auto's wil katapulteren. Die van de hyper geconnecteerde, zero-emissie en hoog autonome generatie. Klinkt allemaal futuristisch en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Al blijft BMW naar eigen zeggen puur rijplezier vooropstellen. Alleen is een gezellige babbel met je vrienden in de auto misschien ook puur rijplezier?
BMW begrijpt namelijk dat technologie niet meer weg valt te denken maar dat die kilometers lijnen aan code niet centraal mag staan bij de beleving. Waardoor het vindt dat we naar de toekomst naar Shy Technologie moeten gaan. Technologie die er is maar die je niet ziet tot je het nodig hebt. Als voorbeeld; projectietechnologie waarbij er geen fysieke knopjes meer zijn maar knopjes worden geprojecteerd wanneer nodig. Slimme camera's kunnen dan zien wanneer je "drukt" op zo'n projectieknop. De pas voorgestelde Ai van BMW (Hey BMW) hoort ook bij die visie natuurlijk. Want waarom nog drukken als je het ook gewoon kan zeggen?
Boost of Ease
Het stuur zal evenwel niet verdwijnen want BMW blijft er in geloven dat een stuur present moet zijn in een auto, punt. Dat je die dan altijd gebruikt, dat is een andere discussie maar de mogelijkheid moet er zijn. BMW noemt die modus alvast Boost, waarbij de chauffeur zelf aan het rijden kan. In Ease-modus neemt de auto het grotendeels over en wordt de iNEXT een plaats van interactie, rust en relaxatie. Of zoals tegenwoordig vaak op de achterbank van een auto; een oase van rust waar iedereen zijn eigen smartphone checkt.
Enfin, daar kan BMW natuurlijk niets aan doen, want het doet er alles aan om een huiselijke sfeer op te werpen. Door het gebruik van natuurlijke materialen en een achterbank die letterlijk op een comfortabele wollen bank lijkt. Zegt BMW er stiekem niet bij; de productieversie zal zonder twijfel nog gebruik moeten maken van veiligheidsgordels. Iets dat je niet vaak moet aandoen in je eigen woonst, of je hebt een kinky kamer in de kelder.
Slimme nieren
Daarnaast wil BMW ook met het uiterlijk een statement maken. Al kunnen we zelfs na het lezen van de twee pagina's daarover niet echt uitmaken wat dat nu juist moet zijn. Hoe dan ook; de gigantische nieren vooraan refereren terug naar de oorspronkelijke modellen van het merk en worden tegenwoordig liever intelligence panels genoemd. Ze dienen namelijk niet meer om de verbrandingsmotor te koelen (die er trouwens niet meer is), wel herbergen ze alle radars en camera's om autonoom rijden mogelijk te maken.
Verder spreekt BMW van 24-duims velgen en is dit zonder twijfel een SUV. De dunne pilaren rondom zorgen er dan weer voor dat er meer plaats is voor glas, want natuurlijk het ruimtegevoel binnenin ten goede komt. Tenslotte nog eentje recht uit de designmond van BMW: Het voertuig straalt in een oogopslag zijn baanbrekend karakter uit via helder gesculpteerde vormen en oppervlakten. Als je het zo zegt, BMW.
Eerst Mini, dan de rest
De iNEXT past alvast in een plan waarbij BMW de komende jaren een rist aan elektrische voertuigen zal lanceren. Gek genoeg zal MINI de spits afbijten voor die nieuwe generatie elektromobielen. Die elektrische MINI zal vanaf 2019 de straat op mogen. Daarna, in 2020, is het de beurt aan de productieversie van de Concept iX3. Of in de volksmond: een elektrische X3.
Die zal een vooruitstrevende elektrische set-up gaan gebruiken die eveneens geen nood meer heeft aan zeldzame materialen. BMW spreekt alvast van zo'n 270 pk aan elektromotor en een WLTP-range van meer dan 400 kilometer. Dan, in 2021 is het dan aan deze iNEXT. Hoogstwaarschijnlijk onder een andere naam én stiekem wat bravere technologie en looks. Maar de lat wordt wel gezet in 2021, zonder twijfel.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen