Officieel: Mercedes EQC opent elektro-offensief (2018)

mercedes-eqc-2018-electric-mercedes-crossover-official_2

Met deze EQC gaat Mercedes achter de groengezinde klant aan. Een elektrisch model met aangename looks en een ster op de neus. De EQC zal niet de laatste elektrische Mercedes zijn.

In februari stelde Mercedes in China de conceptversie van de EQC voor. Die luidde voor Mercedes het tijdperk van de elektrische voertuigen in. Voor de naamgeving hanteren ze bij Mercedes dezelfde regels als bij hun conventionele gamma, al zetten ze er hier "EQ" voor.

Die EQC heeft dan ook heel wat van een crossover, al noemt Mercedes zelf het liever 'crossover-SUV', die met zijn aflopende daklijn wat tussen een crossover en een coupé zit. Volg je nog? Vooraan valt de zwarte plaat op die ook de koplampen en grille omvatten. De designers voorzagen ook een lichtstrook om de fakkelvormige dagrijverlichting aan weerszijden met elkaar te verbinden. In 't donker geeft dat een brede horizontale lichtband. Standaard krijgt hij Multibeam LED-koplampen. Dat lees je ook af achter de blauwe strepen die de auto accentueren.

mercedes-eqc-2018-electric-mercedes-crossover-official

Het interieur is volgens Mercedes avantgardistisch ontworpen, met een dashboard dat zich vooral op de bestuurder richt. Aandacht werd besteed aan de ventilatiemonden met roségoudkleurige lamellen.

hapt'is

Maar belangrijk aan deze EQC is natuurlijk de aandrijving. Alle gissingen mogen worden uitgevaagd, Mercedes geeft een NEDC-actieradius van meer dan 450 km op. Het vermogen wordt geleverd door twee elektromotoren; eentje op de voor- en eentje op de achteras. Zo verkrijgt Mercedes een vierwielaangedreven auto, waarbij de motor op de voorwielen op efficiëntie gericht is, en de achterste dynamisch werd ingesteld. Tezamen zijn ze goed voor een vermogen van 300 kW en 765 Nm aan koppel. Om het geluidscomfort nog te verhogen zijn beide motoren in rubbers opgehangen en zo bevestigd aan het subframe.

mercedes-eqc-2018-electric-mercedes-crossover-official

De lithium-ion accu is bevestigd onder de bodem van de EQC en heeft een capaciteit van 80 kWh (NEDC). Hij kan in vijf verschillende rijprogramma's worden leeggemaakt. De stoere bestuurder gebruikt 'Sport', de zuinige rijder liefst 'Max Range', en tussenin zitten Comfort, Eco en een individueel instelbaar programma. Een haptisch gaspedaal is beschikbaar in de eco-modi. Een haptisch wat? Een pedaal waarbij de feedback wordt doorgegeven via bijvoorbeeld trilsignalen. In die functie kan je ook de mate van energierecuperatie instellen via de schakelpaddles achter het stuurwiel.

en dat opladen dan?

Stond hier een nieuwe benzineauto, geen haar op ons hoofd dat er over zou denken om de lengte van een tankbeurt te vermelden. Maar het is een elektrisch model, dus dan is de laadtijd wel belangrijk. Het watergekoeld oplaadsysteem - goed, want dan raak het minder snel overhit - heeft een capaciteit van 7,4 kW. Afhankelijk van het oplaadniveau kan je EQC worden opgeladen met een vermogen van 110 kW. In dat geval duurt het 40 minuten voordat je van 10 naar 80 procent capaciteit gaat.

mercedes-eqc-2018-electric-mercedes-crossover-official

MBUX

Nog een nieuwigheid op deze EQC is het MBUX. Nee, geen typfout maar wel de afkort voor Mercedes Benz User Experience. Actieradius, oplaadniveau, energiestromen, je kan het allemaal bekijken via de interface. Maar er is meer dan kijken alleen. Je kan ook de navigatie EQ-geoptimaliseerd laten lopen - rekening houden met kortste oplaadtijd en wijzigingen onderweg, de rijprogramma's aanpassen en de oplaadstroom of het uur van vertrek aanpassen. Het systeem omvat ook een geïntegreerde betaalfunctie zodat de gebruiker bij verschillende stations van diverse aanbieders kunnen gaan tanken... euh opladen.

mercedes-eqc-2018-electric-mercedes-crossover-official

De Mercedes EQC wordt vanaf 2019 geproduceerd in het Duitse Bremen, waar de wagen wordt geïntegreerd in de bestaande productie. De accu's worden aangeleverd vanuit de Mercedes-fabriek in Kamenz, nabij Dresden. Wat de EQC precies gaat kosten, is voorlopig nog onbekend.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 09:25
afbeelding van Wim

achterkant doet me een beetje denken aan Panamera, verder best aantrekkelijk

Dominique 10:18
afbeelding van Dominique

Ziet er inderdaad goed uit, komende uit de mond van een BMW rijder. Ben ook benieuwd naar de kostprijs. Zal vermoedelijk wel boven de prijs van een Tesla model X zijn vrees ik...

Robin 14:46
afbeelding van Robin

Ik zou het niet goed snappen als ze een elektrische auto die gebasseerd is op de glc gaan laten concurreren met model x en ipace die in mijn ogen respectievelijk concurreren met gls en gle.

andre123 19:03
afbeelding van andre123

ziet er inderdaad allemaal goed uit,maar weerom een model dar de mening van de grote massa niet gaat veranderen.
VEEL TE DUUR om de gemiddelde eigenaar te overtuigen om over te schakelen.
in de tesla klasse is er al keuze genoeg.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws