Drie leden telt de N-famillie van Hyundai vanaf vandaag officieel. Zo was er al de i30 N Hatchback in Europa, Amerikanen kregen dan weer de Veloster N. Daar komt nu de i30 Fastback N bij. Hetzelfde receptuur als de twee andere rakkers maar dan in sedanvorm. Dat recept bestaat uit een 2-liter viercilinder met turbobenzine in twee vermogensversies. Zo is er de "brave" i30 Fastback N met 250 paarden en de volbloed-versie met 275 pk's. Beide versies doen het met 353 Nm (378 Nm in overboost) maar de strafste variant mag daar een sperdifferentieel en aangepaste uitlaat aan toe voegen.
Identiek
Eigenlijk een no-brainer dus, die i30 N met Performance Pack. Want hij tilt het niveau van de N naar een hoger plan.
Prestatiecijfers? Identiek aan zijn hatchbackbroertje. Toch als het aankomt op acceleratietijden en de topsnelheid. De top ligt op een Duitse 250 km/u, de versie met 250 pk heeft 6,4 seconden nodig om vanuit stilstand de honderd aan te tikken. Beschik je over 275 pk, dan zie je die drie decimalen verschijnen in 6,1 seconden.
Rode driehoek
Visueel kan je de rappe Hyundai herkennen aan de typische N-kenmerken. Een opengesperde grille met rode streep onderaan en twee einddempers achteraan. Elke N krijgt - om één of andere stijlkeuze - ergens een rode driehoek, in het geval van deze Fastback N is dat het mistlicht achteraan in de bumper. Een subtiele spoiler op de bips maakt het geheel af. Een exemplaar dat van ons gerust een streepje groter/ mocht.
Op het autosalon van Parijs (begin volgende week) beleeft deze i30 N Fastback zijn debuut.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen