Mercedes trekt het doek van de tweede generatie CLA en laat hem binnenkort zien aan de Amerikanen. In België kan je hem ook bekijken tijdens het autosalon in Brussel, al moet je dan wel tot in de Black Box geraken.
Een nieuwe generatie CLA is opgestaan en al zou je het niet direct zeggen, hij verschilt danig van zijn voorganger.
Mercedes lijkt wel gek geworden. Behalve een A-Klasse Berline is er nu ook een nieuwe CLA. Beide wagens verschillen op het eerste gezicht niet zoveel, maar allebei hebben ze hun eigen doelgroep. Een beetje zoals bij de CLS berline en de AMG GT 4-Door Coupé. Daar komt nog eens bij dat Mercedes een goeie markt ziet in dit segment want van de vorige generatie werden sinds de lancering in 2013 750.000 stuks verkocht, genoeg voor op zowat elke straathoek één exemplaar te stallen.
a winning team
Aan het design van de CLA werd niet gek veel veranderd. Dezelfde lijn werd behouden in profiel, terwijl de neus wat meer uitgesproken en vooruitgeschoven werd. Kijk je naar de achterkant, dan zie je er de trekken van grote broer CLS in. Een top-down strategie die Mercedes al decennialang op haar modellen toepast. Want wie wil er nu geen auto die "op die grote en duurdere daar" lijkt?
Mercedes overgiet het interieur met een jeugdige saus en avantgarde toetsen. Dat zijn marketingtermen om je te laten zien dat het interieur vernieuwd werd en er elementen uit zowel de nieuwe A-Klasse als uit de CLS terug te vinden zijn. Het dashboard overvleugelt alles, van het ene naar het andere portier.
De nieuwe CLA moet echter niet alleen jonger ogen, hij mag ook wat steviger doorrijden van Mercedes. Daarom verbreedden ze het spoor met 63 millimeter vooraan en 55 millimeter achteraan. Ook het zwaartepunt werd nog wat verlaagd, waardoor hij de titel van sportiefst rijdende compacte Mercedes op zijn ster mag schrijven. Actieve en adaptieve demping zijn beschikbaar als optie, net als grote velgen. De basisrijder doet het met exemplaren in 16 inch, al hangt het af van welke versie je bestelt welke velgen je onder je CLA te zien krijgt.
Hey, CLA
Mercedes laat het MBUX-systeem ook verder evolueren in de CLA. Het systeem kan meer commando's aan en die mogen tegenwoordig ook wat ingewikkelder zijn. Tegelijk kan je tegenwoordig ook niet-autogerelateerde dingen vragen, zoals hoeveel vetten een advocado bevat. Je passagiers imponeren met een in-car Wikipedia, noemen wij dat. Via een V-teken met wijs- en middelvinger krijg je ook toegang tot de individuele settings van het MBUX Interior Assist. Op een soortgelijke manier ontsteek je het leeslampje of kan je laten bijlichten als je iets zoekt in de rommel die je op de passagiersstoel neerlegde.
Mercedes laat de CLA in Las Vegas zien met een 225 pk sterke tweeliter benzinemotor, CLA 250 genaamd. Dat is meteen de krachtigste niet-AMG motor. Wanneer Mercedes de CLA in mei commercialiseert worden nog andere motoren toegevoegd aan het gamma. Vanaf dat moment kan je hem ook als First Edition bestellen, de versie met de oranje accenten die je op de foto ziet. Nog later volgt dan een Shooting Brake.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen