De nieuwe generatie G-Klasse mag dan wel niet meer rijden als een trein op de openbare weg, de verkoop ervan loopt dan weer wel als een trein. Bij productiesite Magna Steyr in Oostenrijk kunnen ze amper volgen. Hoezo, rekening houden met onze ecologische voetafdruk?
Een slagschip op wielen met een knoert van een V8 voorin. Je zou spontaan het plaatje "op voorhand geflopt" boven halen. Maar als dat slagschip een ster op de grille draagt en luistert naar de naam Geländewagen, dan krijgen we een geheel andere uitkomst voor de kiezen. Jawel, de nieuwe generatie Mercedes G-Klasse verkoopt als zoete broodjes in G 500- en G 63-trim. Beter dan ze bij Mercedes hadden durven dromen, waardoor ze bij Magna Steyr in Oostenrijk moeite hebben om de vraag te volgen van de minstens 422 pk sterke kolos.
Benzine, uiteraard
Globaal doet de über-SUV het voorbeeldig. Ook in Europa, waar dankzij dieselgate klanten maar al te blij zijn dat ze een V8 benzine met een verbruik van om en bij de 15 l/100 km op hun oprit kunnen parkeren. En over diesel gesproken, Mercedes zal binnenkort ook een zes-in-lijn dieselversie lanceren van de G.
Waardoor meteen ook een keerzijde aan het verhaal. Want door de impressionante verkoopcijfers - van een auto die mijlenver staat van enige ecologische sympathie - lopen de wachttijden stevig op. Zo is heel 2019 al uitverkocht zijn. Misschien een deel van de productiecapaciteit van de elektrische Jaguar I-Pace - een auto die ook bij Magna Steyr in elkaar wordt geschroefd - over nemen Mercedes?
Jawel, de G-Klasse blijkt een exclusief speeltje geworden. En stiekem... vinden we dat heerlijk.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen