Amper zes jaar had de vorige generatie GLS op de teller maar nieuwe technologieën én nieuwe concurrenten laten Mercedes niet op haar lauweren zitten. De S-Klasse onder de SUV's gaat aan zijn derde generatie. Met nog steedse stevige V6- en V8-motoren onder de kap.
Hoewel Audi stukken meer naamsbekendheid verwierf met haar SUV-container Q7, heeft Mercedes al ongeveer even lang een gelijkwaardige luxesloep in haar cataloog staan. Die GL verscheen voor het eerst in 2007, kreeg in 2013 een nieuwe generatie en halfweg die nieuwe generatie werd GL plotsklaps GLS om beter in de nomenclatuur van Mercedes te passen. Nu, in 2019, is het tijd voor generatie nummer 3.
De grootste
Het leek er alvast op dat Mercedes de nieuwe GLS percipieerde met maar één doel voor ogen; de grootste hebben. Zo moest deze GLS groter zijn dan Audi Q7, BMW X7 en zelfs groter zijn dan een verlengde Range Rover. Missie geslaagd. Want met een totaallengte van een klein schiereiland (5,21 meter) is deze GLS nog eens 6 centimeter langer dan die X7. Tussen de wielbasis van 3,14 meter kan je trouwens een kleine B-segmenter parkeren. De GLS is dan ook niet groot, de GLS is gigantisch!
Daar zit een reden achter natuurlijk, want Mercedes wil riant plaats bieden aan maximaal 6 of 7 inzittenden. Ben je 1,94 meter groot? Dan moet je volgens Mercedes alsnog comfortabel helemaal achterin kunnen zitten. De groeispurt tegenover de vorige heeft echter de grootste impact op de tweede zitrij. Daar moet je tegenwoordig zo royaal als in een S-Klasse kunnen zitten. Meer nog, Mercedes biedt een variant van deze GLS aan met 6 zitplaatsen waarbij de middenbank ingeruild wordt voor twee luxueuze captain chairs. Gooi je de tweede en derde zitrij neer, dan kan je maar liefst 2.400 liter kwijt in deze GLS.
Op geen euro gekeken
Nu goed, zet die stoelen maar terug snel recht. Zo kunnen we beter naar het interieur turen. Het dashboard vertoont opvallend veel kenmerken met dat uit de recent vernieuwde GLE. Niet onlogisch, want deze GLS rolt op de fundamenten van de GLE. Daardoor Mercedes' ondertussen typerend doorlopend scherm, een overvloed aan leder en fraaie ventilatiemonden. Nee, hier wordt niet op een euro bespaard. Logischerwijs installeert Mercedes haar laatste generatie software in deze GLS waardoor je net zoals in pakweg de CLA kan praten tegen je Mercedes.
Liever relaxen dan een praatje slaan? Dan is het goed om weten dat ook de tweede zitrij massagestoelen heeft. Helemaal achterin spijtig genoeg geen privémassage, al heb je verwarmd meubilair als afleiding. Kijk, toch nog sympathiek van Mercedes.
V8 "hybrid"
Stap je uit, dan zal je zien dat de GLS een logische evolutie is op zijn voorganger. Daarmee bedoelen we dat deze nieuwe stijlkenmerken over neemt van de andere SUV's van Mercedes. Een meer bol koetswerk staat daarbij centraal. Echt goed verbergen dat deze GLS een klein schiereiland een lengte meezeult doet hij dan ook echt niet.
Dat je dan ook niet toekomt met een petieterige viercilinder spreekt voor zich. Mercedes installeert enkel potige 6- en 8-cilinders. Zo is er een 3-liter zes-in-lijn turbodiesel die 286 pk (600 Nm) of 331 pk (700 Nm) los laat naar de vier wielen. Daarnaast biedt Mercedes een benzine V6 aan met Mild Hybrid-techniek. Die is 367 pk en 500 Nm sterk. Helemaal bovenaan het gamma staat de GLS 580. Die gebruikt een 4-liter V8 en Mild Hybrid techniek om maximaal 512 pk en 950 Nm los te laten op de wereld. Hoezo, klimaatcrisis?
Net zoals voordien zal Mercedes deze GLS in elkaar schroeven in de VS (meteen ook één van de grootste afzetmarkten). Welke varianten de oversteek naar Europa maken is nog niet duidelijk. Al kan je natuurlijk op de dieselversies gokken. Of er ook nog een AMG-derivaat komt? Wat denk je zelf?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen