Na de nieuwe A hatchback en A Berline is het nu tijd voor de CLA Coupé bij Mercedes. Weet deze sedan zich echter genoeg te onderscheiden van die A Berline? We trekken naar Duitsland om er een antwoord op te vinden!
Het zijn moeilijke dagen voor Autofans met licht autistische trekjes. Want niet enkel zijn er merken die meerdere crossovers lanceren in hetzelfde segment, Mercedes doet dat trucje nu ook bij haar A-famillie. Die komt er namelijk als A Berline maar ook als CLA Coupé. Tweemaal sedan. Of de CLA Coupé dan nog bestaansrecht heeft?
Duitse boekhouding
Laat ons alvast beginnen met zeggen dat het antwoord daarop een boekhoudkundige “ja” is. Want de eerste generatie was een absolute verkoopstopper voor het merk met de ster. Zowel nationaal (België) als internationaal. Internationaal omdat de tot nog toe 750.000 CLA-kopers vooral nieuwe klanten zijn voor Mercedes en dat nog eens 75% van die klanten opnieuw een Mercedes koopt. Nationaal omdat er momenten waren dat de CLA-verkoop in België goed was voor 3% van de totale verkoop wereldwijd. Niet slecht voor een land dat maar een postzegel groot is. Mercedes is er zich dus terdege van bewust wat juist het succes van de CLA was. Styling. Waardoor ze niet al te hard morrelen met de formule.
De nieuwe generatie CLA die tegenwoordig "CLA Coupé" heet is daardoor dus nog steeds een zogenaamde “vierdeurscoupé”. Een sedan met sterk aflopende daklijn zeg maar. De Duitsers werkten hard aan de dimensies van CLA Coupé. Zo staat hij breder op zijn poten, werden de overhangen korter en wint hij van voorwiel tot dashboard 3 centimeter. Het resultaat is dat de nieuwe uiterlijk veel beter in balans is. Extra onderstreept door het feit dat Mercedes een hoop visuele tierlantijntjes kon schrappen. Hij oogt er even CLA door, maar dan een stuk netter. Het moet zelfs gezegd dat Mercedes’ nieuwe designrichting met de haaienneus en breed gesmeerde derrière beter pakt op deze CLA Coupé dan op de grotere CLS.
Notenkraker af
Het uiterlijk zit dus al goed, waardoor Mercedes nu al zeker is van een vlotte verkoop. De vorige generatie was echter niet zonder zonde. Met name het interieur was kwalitatief wat ondermaats voor een Mercedes en de ophanging was hard genoeg om noten te kraken. Met de komst van de A hatchback was het echter al duidelijk, Mercedes heeft serieus werk gestoken in de binnenzijde van haar verkoopsucces. Met dank aan twee knoerten van schermen en fraaie ventilatiemonden blijft er eigenlijk weinig plaats over om harde plastics te plaatsen. De wagen voelt daardoor eindelijk als een volwaardige Mercedes aan.
De CLA Coupé behoudt daardoor zijn compacte cockpit - lees: hoofdruimte is adequaat maar niet riant - en weet er een zweem van comfort over te gieten. Meer nog, net zoals in A hatchback krijg je een persoonlijke assistent achter de nieuwe MBUX-interface. Die luistert naar “Hey Mercedes” en kan via spraaktechnologie een hoop functies voor je uitvoeren. Dat gaat dan niet enkel over het instellen van de navigatie maar je kan Heidi, zoals we haar ditmaal hebben gedoopt, ook vragen om de verwarming wat hoger te zetten, iemand op te bellen of vragen waarom je partner steeds minder aandacht heeft voor je interessante verhalen. Oké, dat laatste is wat overdreven maar je begrijpt waar Mercedes naar toe wil; de persoonlijke assistent à la Siri, Cortana en Alexa.
Wacht, voelen we hier comfort?
Al hebben we het dan nog niet over de grootste overwinning gehad. Want Mercedes heeft eindelijk de CLA comfortabel weten te maken. Niet zompig of zwevend, wel gewoonweg comfortabel. De rit is in de normale standen ‘tig malen zachter dan voordien, zelfs bij de versies met AMG-pakketten er aan toe gevoegd. Meer nog, de “AMG”-stoelen beschikken over genoeg vulling op de juiste plaatsen zodat ze uitermate comfortabel voor de dag komen. Wederom, we kunnen het niet genoeg benadrukken; de CLA Coupé is eindelijk comfortabel! Zelfs met AMG addenda!
Comfortabeler… maar daardoor dus een stukje anoniemer om te rijden? Wel, laten we zeggen dat de vorige generatie ook verre van een pure drivers car was. Dit blijft namelijk op het einde van de dag een op de voorpoten aangedreven sedan. De nieuwe CLA Coupé rijdt een stuk volwassener, mede door het verdwijnen van het botsbalgevoel. Neutraal, op een goede manier. Met een 7-trapsautomaat - en een 8-traps staat in de steigers - die je met zo weinig mogelijk drama op kruissnelheid brengt en een stuurgevoel dat vooral consistent wil zijn. Hij kruipt daarmee dichter bij het rijgevoel dat grote broer CLS ten berde brengt. Al sleurt CLA Coupé enkele honderd kilo’s minder mee.
Renault...
De motor dan. Een aspect waar internetvechters graag de draak mee steken, want ongeveer elke A-Klasse wordt tegenwoordig aangedreven door een Renault-motor. Een stelling die maar deels klopt. Want Mercedes kijkt uiteraard eerst kritisch met Renault naar de motor. De 1.5 turbodiesel voorin deze 180 d is zo’n “Renault-Mercedes”-blok. 116 pk en 260 Nm sterk maar hij voelt een stuk kwieker aan in de CLA Coupé dan de cijfers doen vermoeden. Die cijfers spreken over een acceleratietijd naar de honderd van 10,7 seconden en een top van 205 km/u. Leasing-interessanter is de CO2-uitstoot van minimaal 100 gram en het normverbruik van 3,8 l/100 km. Fraaie cijfers.
Best positief denken we dus over de nieuwe generatie CLA Coupé. Te meer omdat we de vorige visueel konden smaken maar niet voorbij het harde rijgedrag konden. Toch kampt ook de nieuwe met enkele schoonheidsfoutjes. Met de ongemakkelijke koffer met stip op één. Mercedes zegt wel dat ze de toegang breder hebben gemaakt maar de hoge inlaaddrempel en diepe val in de koffer gecombineerd met de smalle opening maken het een huzarenstuk om zonder krassen gerief kwijt te geraken. Nu goed, er is een oplossing voor dit euvel en die luistert naar CLA Shooting Brake. Struikelen we minder over maar geven we nog even mee: er lijken in het interieur enkele knopjes van Renault mee te zijn gekomen met de motor, met name die voor de verlichting en raambediening en soms kregen we wat vibratie van de motor door in het gaspedaal.
Eigen klasse
30.613 euro, dat vraagt Mercedes minimaal voor een CLA Coupé. Voor de 180 d moet je met minimaal 34.364 euro over de boeg komen. Daarmee is hij merkelijk duurder dan hatchback en Berline. Of in geld; zo'n 4.000 tot 5.000 euro. Je betaalt dus een stuk bij voor het design van de CLA Coupé. Waardoor je openlijk kan afvragen of zo'n A Berline de lading al niet dekt voor 3.500 euro minder. In leasing scheelt dat wel wat op VAA.
Anderzijds... de CLA Coupé heeft geen concurrenten te dulden. De Hyundai i30 Fastback misschien. Maar laat ons eerlijk zijn, deze CLA Coupé speelt op een geheel ander niveau. De CLA Coupé is dus een auto in zijn eigen klasse en mag dusdanig zelf de prijs stellen.
Conclusie
Mercedes zet met deze CLA Coupé haar designstatement verder én veegt de tekortkomingen van de vorige braafjes onder de mat. De nieuwe CLA Coupé ziet er daardoor niet enkel goed uit, hij is voortaan ook nog eens comfortabel om te rijden en het interieur is eindelijk op het niveau van een Mercedes. Het blijft evenwel een designstatement. Want de A Berline is goedkoper, ruimer en technisch identiek. Dan toch maar die A Berline?
Specificaties
Vermogen | 116 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-trapsautomaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 310 kg |
Topsnelheid | 205 km/u |
0 tot 100 km/u | 10.70 sec |
CO2-uitstoot | 100 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen