Rijtest: Mercedes GLS 350d 4Matic

Bij een facelift de volledige naamgeving omgooien. Het helpt om je herkenbare model als iets volledig nieuws te presenteren. Zo ook bij deze GLS-Klasse, die de S van superluxueus toegevoegd ziet aan zijn naam. Neem plaats, neem plaats!

De kolos is vernieuwd. Dat was het eerste wat we dachten toen we over de GLS hoorden. De naamgeving is logisch, want de laatste letter van de SUV's is gelijk aan die van de berline-met-de-ster in hetzelfde segment. Zo is de GLS dus de luxueuze SUV uit het gamma, gelijk aan de S-Klasse.

Hoge S-Klasse

En of je dat merkt. Zelfs aan de buitenzijde kan je er niet omheen (sic) dat er trekken van de S-Klasse zijn terug te vinden in deze GLS. Verder doet hij geen moeite om zijn kolossale afmetingen te verbergen. Met een volledige lengte van 5,13 meter is hij al snel even lang als een kleine rijwoning breed is. Dat je ongeveer evenveel centjes neerlegt voor beiden, zal je niet verbazen.

mercedes-gls350d-rijtest

Ook binnenin baad je in luxe, waarbij we doelen op de comfortabele zetels met massagefunctie, de ionisator voor de interieurverluchting en de Alcantara hemelbekleding. Jammer is het dan dat je dashboard er net zo uitziet als dat van de GLE, terwijl de Mercedes S-Klasse wel beschikt over een hightech dashboard met een infodisplay en digitale tellers.

mercedes-gls350d-rijtest

Positief is dan weer dat je met gemak zeven personen kan vervoeren. We geloofden het eerst zelf niet, tot ons grootste redactielid even plaatsnam op de achterste zitrij. De knieën schuurden lichtjes tegen de rug van de middelste zitrij, maar in geen enkele andere SUV durven we hetzelfde nummertje herhalen. Het op- en neerklappen van de achterste zetels verloopt volledig elektrisch na een duw op de knop. Wil je de middelste zitrij elektrisch neer laten, dan schuift de voorste passagierszetel zelfs even naar voren om te voorkomen dat ze beiden tegen elkaar aan schuren en zo je dure lederen bekleding beschadigen. Zet je niemand achterin, dan kan je tot 2.300 liter bagage laden.

mercedes-gls350d-rijtest

blijven trekken

Als aandrijving kiest Mercedes in deze 350d - let ook op de gewijzigde benaming voor de motorisatie - voor een drieliter V6. Die laat zich enkel bij vollast horen en dan nog klinkt de V6 vrij aangenaam door in het interieur. De motorisatie is de enige diesel in het gamma en kwijt zich met zijn 286 pk goed uit de slag te trekken. Niet dat dat zo vanzelfsprekend is, want de GLS sleurt zowat 2.455 kg mee. Een gewicht dat je natuurlijk in de bochten voelt, maar waar je ook rekening mee moet houden als je gaat remmen. Al heb je misschien meer aan het straffe koppel van 700 Nm om je van je plaats te krijgen.

mercedes-gls350d-rijtest

Maar als je niet remt, dan heb je het gevoel met een grote break op weg te zijn. Zo heb je een erg lichtvoetig stuur en dankzij Mercedes' kleine draaicirkel heb je zeer weinig het gevoel met zulk een kolos op weg te zijn. Ook de luchtvering helpt daarbij. Die werd herzien bij de facelift en naamsverandering van de GLS en leunt nu dichter aan bij die van de S-Klasse.

On and Off

En als je dacht dat deze SUV enkel dient om je in stijl bij de opera af te zetten, heb je het mis. Want ook offroad staat deze GLS zijn mannetje. De 9G-Tronic automaat - dat lees je goed, eentje met 9 versnellingen - krijgt een veldversnelling zodat je ook met low gearing op weg kunt. Verder krijgt de ophanging ook wat offroadinstellingen die je met een simpele draai aan de knop inschakelt.

mercedes-gls350d-rijtest

Maar al die luxe heeft ook zijn prijs. Een GLS 350d is er vanaf 72.358 euro. De andere versies lopen op tot bijna het dubbele voor de Mercedes-AMG GLS 63. De concurrentie is in basis een stuk goedkoper; kijkende naar de 272 pk sterke Audi Q7 TDI die 61.339 euro kost. De Range Rover Sport TDV6 met 306 pk kost je 75.000 euro, maar daar kan je dan weer geen zeven inzittenden in kwijt. De échte Range Rover begint nog een paar tienduizenden euro's hogerop.

conclusie

Een hele hoop luxe krijg je als je deze GLS koopt. Sinds de naamsverandering en bijbehorende update geeft Mercedes nog een tikkeltje luxe extra. Daar betaal je echter een prijs voor en voor wie vooral geïnteresseerd is in het vervoer van zes of zeven inzittenden zijn er alternatieven te over, zelfs in deze SUV-klasse. Wil je daar echter een pak luxe bij, dan ben je hier wel aan het juiste adres.

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbodiesel

Vermogen

258pk

Koppel

620 Nm

Overbrenging

9G-Tronic, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 455 kg

Topsnelheid

222 km/u

Prijs basismodel

€ 72 358.00

0 tot 100 km/u

7.80 sec

Min. kofferinhoud

680 L

Max. kofferinhoud

2 300 L

CO2-uitstoot

199 g/km

BIV

€ 2 574.00

Rijtaks

€ 1 072.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws