Autonieuws: Officieel

Ook Hyundai Santa Fe geeft meer details vrij (2020)

Begin deze maand liet de nieuwe generatie van de Hyundai Santa Fe zich zien. De grootste SUV van het Koreaanse gamma staat op een nieuw platform, waardoor hij makkelijker te elektrificeren is. Over die aandrijflijnen geeft Hyundai nu meer details vrij.

De nieuwe Hyundai Santa Fe verschijnt in de eerste plaats als full hybrid. De basis daarvoor vormt een nieuwe 1.6 T-GDi-benzinemotor uit de Smartstream-familie. Die wordt gecombineerd met een elektromotor van 60 pk (44,2 kW) en een batterij van 1,49 kWh. Het gecombineerde vermogen bedraagt 230 pk en 350 Nm, en dat gaat via een zestrapsautomaat naar de voor- of de vier wielen.

Begin 2021 volgt er een plug-inhybride, die dezelfde 1.6 T-GDi combineert met een elektromotor van 91 pk (66,9 kWh) en een lithium-ionbatterij vna 13,8 kWh. Hier bedraagt het gecombineerde vermogen 265 pk en 350 Nm, en dat gaat via een zestrapsautomaat naar de vier wielen. Over rijbereik, uitstoot- en verbruikscijfers wil Hyundai nog niets kwijt.

Image
Hyundai Santa Fe 2020 specificaties

Ook diesel

Wel komt er zoals verwacht ook een 2.2 Smartstream-dieselmotor, die lichter en efficiënter moet zijn dan zijn voorganger. De zelfontbrander is goed voor 202 pk en 440 Nm, en drijft via een nieuwe achttraps-versnellingsbak met dubbele koppeling de voorwielen of de vier wielen aan.

De nieuwe Santa Fe is 4,79 meter lang, 1,90 meter breed en 1,69 meter hoog en heeft een wielbasis van 2.765 millimeter. Doordat de Koreanen de batterij van de hybride uitvoeringen onder de voorzetels plaatsen, heeft die geen impact op de kofferruimte. Dat betekent dat de Santa Fe als vijfzitter 634 liter bagage kwijt kan, en als zevenzitter 571 liter. Schuif je de verschuifbare achterbank helemaal naar voren en zet je de rugleuning rechtop, dan wordt dat respectievelijk 831 liter en 782 liter.

Image
Hyundai Santa Fe 2020 specificaties

Tot slot kan ook deze Hyundai Santa Fe op de snelweg zelfstandig rijden op niveau 2, dankzij een adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp. Hij is voorzien van allerhande aanrijdingswaarschuwingen en kan net als auto’s uit het premiumsegment vooruit en achteruit rijden zonder dat je als chauffeur aan boord hoeft te zitten.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen