Hyundai heeft zijn grootste SUV in het nieuw gestoken. Dat is snel, maar heeft een eenvoudige reden: elektrificatie. De nieuwe Santa Fe, die dit najaar op de markt komt, verschijnt immers ook als hybride en plug-inhybride.
De Santa Fe blaast dit jaar twintig kaarsjes uit. De grootste SUV in het Zuid-Koreaanse gamma introduceerde twee jaar geleden nog maar zijn vierde generatie, maar die mag al op vervroegd pensioen. De reden is een van de hete hangijzers in de auto-industrie: elektrificatie. Generatie vijf van de Santa Fe krijgt immers een geüpdatet platform, dat hybride en elektrische aandrijflijnen toelaat.
Details over die aandrijflijnen geeft Hyundai nog niet prijs, maar de Koreanen vertellen wel al dat het om een hybride en plug-inhybride aandrijving gaat. Spieken we even naar zijn neef, de Kia Sorento, dan komt daar ongetwijfeld nog een 2,2 liter grote dieselmotor bij. Het nieuwe platform zorgt daarnaast voor een betere luchtgeleiding, een lager zwaartepunt, aangescherpte veiligheid en betere NVH-waarden.
Visueel springt vooral de gewijzigde voorkant in het oog, met een op zijn zachtst gezegd imposant radiatorrooster. In profiel leunt deze vijfde generatie Santa Fe nog aan bij het uittredende model, terwijl het lijnenspel achteraan eveneens op de tekentafel belandde. In het interieur werd de hele handel opgewaardeerd, met nieuwe, zachte materialen, een volledig nieuw ontwerp voor het dashboard en een draaiknop voor de terreinmodi.
Dit najaar komt de nieuwe Hyundai Santa Fe op de markt. Meer details en prijzen volgen ongetwijfeld tegen dan.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 9 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 14 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 14 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 19 uur geleden