Cupra, het sportieve dochtermerk van Seat, is toe aan zijn eerste elektrische auto: de el-Born. Inderdaad, een conceptmodel dat moederhuis Seat eerder al voorstelde, maar dan met bronzen accenten. En een zwaardere batterij.
Vorig jaar pakte Seat op het salon van Genève uit met de el-Born, een volledig elektrische conceptcar die de Spaanse interpretatie moest worden van de Volkswagen ID.3. Seat maakt dus ook aanspraak op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen-groep, en monteert daar een batterij van 62 kWh en elektromotor van 204 pk op.
Cupra neemt die Seat el-Born nu als vertrekpunt voor zijn Cupra el-Born. Dat betekent dat de buitenkant sportievere lijnen krijgt, met uiteraard bronzen accenten en Cupra-logo's, maar ook met iets stoerder spoilerwerk. Binnenin volgt dezelfde behandeling, met een bekleding in alcantara, een sportiever stuur met knoppen voor de rijmodi, en andere afwerkingsdetails voor het digitale interieur.
Over de specificaties wil Cupra nog niet veel kwijt. Wel krijgt deze el-Born een grotere batterij dan de versie van Seat: 82 kWh, waarvan 77 kWh bruikbaar is. Dat moet het rijbereik ook verder leggen: 500 in plaats van 420 WLTP-kilometer. Of de elektromotor dezelfde blijft, meer vermogen krijgt of er een bijkomt, daar hebben we voorlopig het raden naar. Net als naar een 0-100-tijd: Cupra geeft alleen een 0-50-tijd, en die bedraagt 2,9 seconden... Snelladen is ook hier mogelijk: 260 kilometer bijladen zou aan een snellader in 30 minuten mogelijk zijn.
De Cupra el-Born wordt niet in Spanje gebouwd, maar in de elektrische VW-fabriek in Zwickau. In 2021 moet hij op de markt komen. Wanneer de Seat-versie verschijnt, die aanvankelijk voor dit jaar gepland was, is niet duidelijk.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen