De alweer vijfde generatie van de Grand Cherokee is klaar om zich in de spotlight te wurmen van SUV-aficionado's. Hoewel hij enerzijds de kaart van emotie trekt met zijn 5.7-liter V8 Hemi, is er voor het eerst ook een versie met een plug-inaandrijving. Centraal blijft echter zijn verzoening van comfort met offroadkunde staan. Dit is hoe Amerika een Range Rover zou bouwen.
Kom je in Europa de Grand Cherokee niet bij de vleet tegen, dan is dat in de Verenigde Staten een ander verhaal. Je kan de GC dan ook zien als het Amerikaanse antwoord op een Range Rover. Niet dat de Jeep ooit op vlak van afwerking een vuist kon maken maar zijn lagere prijs en "Made in US"-kantje gaven 'm vaak het voordeel. De vijfde generatie is nu hier. Beter dan ooit - volgens Jeep - en met een geëlektrificeerde motor.
Zonder L achterop
De lancering van deze Grand Cherokee is eigenlijk wat een eigenaardigheid. Want stiekem kennen we deze auto al sinds januari. Toen lanceerde Jeep namelijk de Grand Cherokee L, een 5.2 meter lange SUV met plaats voor zeven. Deze Grand Cherokee verliest de L achteraan, meteen ook 13 centimeter (4.91 m) maar neemt wel grotendeels de styling van de GC L over. We hebben het dan over de meer hoekige proporties en scherpe accenten. De snuit is bijna vlak, de koplampen toegespitst en de bumper desgewenst voorzien van de nodige trekhaken. Achteraan merken we dan weer achterlichten op die met elkaar verbonden zijn. Niet door een lichtstreep (zoals de mode van deze tijd), wel door een zwarte inlegstrook.
Omdat de Grand Cherokee op een nagelnieuw chassis staat konden de ingenieurs de wielen ook wat verder naar de hoeken duwen. Daardoor groeit de wielbasis met zo'n 5 centimeter. Als vanouds komt de Grand Cherokee in enkele zeer typerende uitvoeringen. Denk maar aan de Trailhawk die geprepareerd is voor het ruigste terrein of de Summit uitvoering die het comfort naar het hoogste plan wil tillen. Of er ook nog een Trackhawk op de proppen komt met een absurd grote V8? Stiekem denken we van wel. Al zal dat voor later zijn.
Moet er nog scherm zijn?
Kon je de vorige generatie Grand Cherokee ergens op pakken, dan was het wel het interieur dat zijn leeftijd begon te tonen. De nieuwe generatie kent geen evolutie maar wel een revolutie in het interieur. Jeep (lees: moederbedrijf FCA) heeft de voorbije jaren fors geïnvesteerd in digitalisatie en deze potige SUV mag die kunde nu tentoon spreiden. Letterlijk, want afhankelijk van de uitvoering krijg je maar liefst 3 (!) digitale schermen op het dashboard. Zo is er een 10.3-duims digitale instrumentencluster, een 10.1-duims infotainmentscherm en een 10.25-duims "passagiersscherm".
Los van die digitale praal is het dashboard een mooi exemplaar geworden om naar te kijken. De materialen in de cabine zouden dan weer van een hoger niveau zijn. De stoelen vooraan, die zijn zoals vanouds eerder fauteuils. Aan comfort dan ook geen gebrek. Zo zijn de stoelen verwarmd of geventileerd, zijn er massagefuncties en is er genoeg leder aanwezig om je spontaan een cowboy te voelen. Passagiers achteraan kunnen desgewenst genieten van onboard entertainment via twee schermpjes. Qua roadtripauto kan dit tellen!
Plug-in, maar...
Een persbericht over een nieuwe potige Jeep? Dan weet je dat er niet gesproken zal worden over kleine driecilinders of een laag verbruik. De basisversie van de Grand Cherokee doet het op de internationale markt namelijk met een 3.6-liter V6 met 297 pk en 353 Nm koppel. Daarboven staat een 5.7-liter V8 met 362 pk en 529 Nm koppel. Voor je je verslikt in je ecologische thee: Jeep voorziet ook een geëlektrificeerde versie. Jep, dat las je goed.
Oké, het gaat dan niet over een volledig elektrische model... maar een plug-inhybride is al een interessant alternatief. Die Grand Cherokee 4Xe gebruikt de aandrijflijn die we ook al kennen vanuit de Wrangler. Het gaat dan over een 2-liter viercilinder turbobenzine met 271 pk die samenwerkt met een elektromotor van 145 pk. Daardoor bedraagt het systeemvermogen een gezonde 380 pk en 637 Nm koppel. Onderhuids verbergt Jeep dan nog eens een accu van 17 kWh die de GC zegent met een elektrische range van 40 kWh. Nu, dat impliceert wel dat de 4Xe puur op elektrokracht een verbruik noteert dat vlot richting de 40 kWh/100 km gaat. EV-rijders weten dat dit verre van efficiënt is. Ga er dus ook maar niet van uit dat deze uitvoering onder de 50 g/km CO2 zal duiken voor een fiscaal voordeel in Europa.
Volgend jaar verschijnt de Grand Cherokee bij Europese dealers.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen