Hyundai’s nieuwste elektromodel, de Ioniq 5, is nog maar amper in ons straatbeeld verschenen of de auto krijgt al een aanzienlijke onderhuidse opfriskuur. De EV mag binnenkort genieten van een iets grotere batterij met efficiëntere koeling en adaptieve schokdempers.
Amper een half jaar geleden zetten de eerste exemplaren van de Hyundai Ioniq 5 voet op Europese bodem. De elektrische Koreaan mag dan zijn onderstel delen met de Kia EV6, maar hij gooit zijn design en ruimteaanbod over een compleet andere boeg met een soort uitvergroot hatchback-koetswerk. Ook onderhuids was er een opvallend verschil, want terwijl het grootste accupakket van de Kia 77,4 kWh liet optekenen, hield de Hyundai het op 72,6 kWh. Daar komt nu verandering in.
Sneller snelladen
Zo mag ook de Hyundai Ioniq 5 voortaan genieten van een batterij van 77,4 kWh onder de vloer, die het iets kleinere exemplaar komt aflossen. Daardoor zou de auto iets verder moeten komen op een volle lading stroom, al geeft Hyundai nog niet vrij hoever dat precies zal zijn. De huidige topversie met achterwielaandrijving en de 72,6 kWh-accu haalt, ter referentie, hoogstens 481 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Bovendien wordt de batterij binnenkort ook voorzien van ‘pre-conditioning’, wat inhoudt dat de accu zichzelf voor het snelladen naar een optimale temperatuur kan brengen zodat het laden vlotter opstart en de cellen op termijn ook langer meegaan.
Naast een grotere batterij krijgt de vernieuwde Ioniq 5 ook een stukje extra comfort mee. Zo wordt de auto voorzien van Hyundai’s ‘Smart Frequency Dampers’, adaptieve schokdempers die de oneffenheden nog wat competenter uit het wegdek zouden moeten filteren. Het is niet helemaal duidelijk of die standaard gemonteerd worden, al lijkt het logischer dat dit een betalende optie wordt. Voorlopig staat de Ioniq 5 nog even in zijn ‘oude’ vorm in de showrooms, maar vanaf midden 2022 mogen we de vernieuwde versie verwachten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen