De 500X mag ondertussen dan wel zeven jaar op onze markt zijn, de stoere crossovervariant van de 500 blijft een verkoopsucces voor Fiat. Om dat succes verder te kunnen zetten introduceren de Italianen een nieuwe motorisatie. Die hybridemotor moet het verbruik fors temperen zodat de 500X in tijden van stijgende brandstofprijzen nog relevant is.
Volg even aandachtig mee, want het is niet voor het eerst dat Fiat de "Hybrid"-badge bovenhaalt. Zo prijkt die al op de bips van de Panda en 500. Alleen gaat het in die gevallen over een milde hybridemotor. Vergis je echter niet, de 500X Hybrid pakt uit met een volwaardige hybridemotor à la Toyota. Of anders gezegd: de 500X is in staat om zeer korte stukken op elektrokracht te kunnen toeren en kan zijn verbruik fors temperen.
1.5 Hybrid voorin
Centraal bij de 500X staat een nieuw ontwikkelde 1.5-liter viercilinder benzinemotor van 130 pk en 240 Nm. Die verbrandingsmotor mag via een 7-traps automaat met dubbele koppeling sparren met een elektromotor van 20 pk (55 Nm) en een kleine accu. Het resultaat is een 500X die korte stukken (lees: enkele honderden meters tot 1 km) bij lage snelheid volledig elektrisch af kan leggen. Belangrijk is dat deze hybridemotor schermt met een normverbruik van 5,1 l/100 km. Oké, dat is geen cijfer om compleet van achterover te vallen maar de 1.3-liter viercilinder turbobenzine die hij vervangt staat niet meteen te boek als een zuinige knaap.
Hoewel deze 500X Hybrid op papier maar 11% zuiniger wordt dan een 500X met die 1.3-liter benzinemotor mag je in de realiteit vlot over een liter of twee minder spreken. Dat scheelt toch alweer een slok op de borrel. Met zijn sprint van 9.4 seconden naar de honderd is de 500X Hybrid ook de snelste 500X die je kan kopen. Hoewel er nog geen prijzen vrijgegeven werden bestaat de kans dat de 500X Hybrid meteen ook de duurste uitvoering zal worden. Midden april staat deze hybride 500X bij de dealers.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen