Onze jaren van gissen en vissen zijn voorbij: Lancia heeft zijn concrete toekomstplannen voorgesteld. Die bevestigen heel wat van de vermoedens die zich in de tussentijd al gevormd hadden, maar dat maakt ons er niet minder gelukkig om: vanaf 2024 rijden er terug nieuwe Lancii rond!
Kijk je er even de merkpagina van Lancia op onze website op na, dan herken je al snel een terugkerende trend in de berichtgeving. Het ging namelijk zo goed als altijd om geruchten, en wanneer dat eens niet zo was hadden we het vaak over een restomod zoals de Delta Futurista of nieuws dat enkel gevolgen had voor de Italiaanse markt. Daar komt nu finaal verandering in, want Lancia heeft een écht persbericht de wereld in gestuurd vol échte toekomstplannen. Bedwingt dus uw tranen, en kijk even met ons mee.
Zes- à tienjarenplan
Lancia geeft namelijk het startschot van zijn zogenaamde tienjarenplan, waarmee de constructeur elke twee jaar een nieuw model wil lanceren. Voorlopig gaat het daarbij om drie exemplaren — waarmee ze volgens onze telling op zes en niet op tien jaren uitkomen, dat terzijde — die gelanceerd worden in 2024, 2026 en 2028. Als eerste is de kleine Ypsilon aan de beurt, want de huidige generatie is na een carrière van inmiddels al 11 jaar dringend aan vervanging toe. Het nieuwe model wordt ongeveer vier meter lang en krijgt “volledig geëlektrificeerde motoren” in het gamma, waaronder we mogen verstaan dat er in eerste instantie een verbrandingsmotor met mildhybride technologie in het vooronder zal liggen.
Kijken we iets verder in de toekomst, dan belooft Lancia ons een nieuw “vlaggenschip” in 2026. De naam geven ze nog niet mee, maar eerder kregen we te horen dat het historische ‘Aurelia’ hoog op het verlanglijstje staat. Dit grotere model wordt 4,6 meter lang, en krijgt in 2028 gezelschap van een iets sportiever gerichte auto met een lengte van 4,4 meter. Die heeft wel al een naam, en dat is er eentje die alvast de juiste belletjes doet rinkelen: Delta. Over beide grotere modellen krijgen we nog geen motorische details te horen, al schuilt er wel een concrete hint in de rest van het toekomstplan.
Liefde voor alles Italiaans
Hoewel Lancia in de eerste fase van zijn zes- à tienjarenplan nog een Ypsilon met een verbrandingsmotor in het vooronder aanbiedt, wordt dat wel meteen de laatste van zijn soort. Vanaf 2026 lanceren ze alleen nog zuiver elektrische modellen, wat ons vertelt dat zowel het nieuwe vlaggenschip als de Delta enkel met een stekker verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast beloven de Italianen dat ze met ingang van 2028 ook geen auto’s meer zullen verkopen met verbrandingsmotoren, dus ga er ook maar vanuit dat de Ypsilon een elektrische versie krijgt. Dat wordt dan de enige uitvoering waarin je de stadswagen nog kan krijgen na 2028, wanneer de mildhybride uit het aanbod verdwijnt.
Aanvankelijk komt Lancia maar naar een beperkt aantal Europese markten. Naast natuurlijk Italië — het enige land waar de constructeur nooit wegging — gaat het dan om Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland, Luxemburg en België. Ons land werd specifiek uitgekozen omdat we, aldus Lancia, een liefde koesteren voor alles Italiaans, en natuurlijk een groot B-segment hebben waar de Ypsilon zich in kan nestelen. Lancia kondigt ook formeel een reeks nieuwe merkverantwoordelijken aan voor de verschillende Europese markten. Bij ons wordt dat Patrice Duclos, die eerder al ervaring opdeed bij Alfa Romeo en Maserati.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen