Lamborghini heeft een nieuwe topversie toegevoegd aan zijn Urus-gamma, en dat maakt de SUV alweer dat beetje meer zijn Lambo-badge waardig. Deze Performante-versie ziet er namelijk niet alleen een stukje sportiever uit, hij is ook lichter en biedt meer vermogen. Hoeveel vermogen, vraag je dan? Wel, precies 666 pk.
De Lamborghini Urus zit middenin zijn levenscyclus, en dat moet gevierd worden. We weten echter al even dat de Italianen dat niet zomaar gaan doen met de gemiddelde facelift. Zo kwamen er een paar weken geleden nog beelden uit Sant’ Agatha Bolognese van een gecamoufleerde Urus op de bergpas van Pikes Peak, waar de mysterieuze nieuwkomer het klimrecord voor SUV’s op zijn naam zou gezet hebben. Nu weten we ook hoe die naam klinkt, want dit is de Lamborghini Urus Performante.
Lichter, lager, langer
De naam doet al vermoeden dat het hier gaat om een meer — euh — performante versie van de gekende Urus, en dat is niet gelogen. Zo brengt deze SUV 666 pk en 850 Nm koppel naar zijn vier wielen, goed voor een 0-naar-100-sprint in 3,3 seconden. Dat doet hij dus 0,3 seconden sneller dan de reguliere Urus dankzij 16 pk meer, al blijft de motor wel de vertrouwde 4.0-liter V8 met twee turbo’s. Dat extra vermogen is dan ook niet het enige waarmee de Performante-versie zich onderscheidt.
Deze opper-Urus weegt namelijk ook 47 kilogram minder dan de reguliere variant — zowat het equivalent van je twaalfjarige thuislaten voor je beklimming van de Pikes Peak-heuvel. Dat dankt de auto aan zijn veelvuldig gebruik van composietmaterialen in bijvoorbeeld de motorkap, de bumpers en het dak, wat de Urus Performante volgens zijn makers kroont tot meest gecompositeerde auto uit zijn segment — als zoiets een ding is. Daarnaast kleeft de Lambo 2 centimeter dichter tegen het asfalt dankzij aangepaste vering, en is de spoorbreedte 1,6 centimeter breder. De Urus Performante is trouwens ook 2,5 centimeter langer dan de pauperversies, en die extra lengte schuilt in de stoerdere bumpers.
Performante of toch Sterrato?
Ook op technologisch vlak hebben de Italianen wat aan hun Urus gesleuteld, en dat leidt tot een eigen systeem van rijmodi. De Sport-, Strada- en Corsa-standen kenden we daarin al, maar deze Performante-versie krijgt ook een Rally-modus mee. Daarin laat de tractiecontrole wat meer overstuur toe voor extra ruig rijplezier op onverharde wegen. Bovendien werd ook de stuurinrichting specifiek ontworpen voor deze topversie, en reageert de achterwielsturing ook net een beetje sneller op je input.
Is je interesse gewekt? Dan zou je Urus Performante ook relatief snel op je oprit kunnen staan. Lamborghini belooft de eerste leveringen af te ronden voor het einde van dit jaar, zolang je met ongeveer 220.000 euro over de boeg komt. Wacht je daarentegen liever op een échte supercar voor de onverharde weg, dan zouden de Italianen binnenkort ook met een offroad-versie van de Huracan op de proppen komen onder de noemer ‘Sterrato’.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen