Er komt een nieuwe versie van de Lamborghini Urus aan, en dat zal je geweten hebben. Vooral als je in de buurt van Pikes Peak, een piek van de Rocky Mountains, was op 26 juni. Dan vond er namelijk de jaarlijkse hill climb plaats, en daar ging deze gecamoufleerde Urus stiekem met een record aan de haal.
Ieder jaar vind in Colorado, in de Verenigde Staten, de Race To The Clouds plaats. Daarin razen ’s werelds snelste racepiloten over de bergpas van Pikes Peak op zoek naar records om te verpulveren. Dit jaar was het de 100ste keer dat de race plaatsvond, maar dat was niet het enige speciale aan deze editie. Lamborghini stuurde er namelijk stiekem een nieuwe variant van zijn Urus over het circuit, en die blijkt nu de snelste tijd ooit gemeten voor een SUV neergezet te hebben.
Snelste, maar ook krachtigste?
De gecamoufleerde Lambo zette de 20 kilometer lange heuvelklim namelijk op zijn naam in 10 minuten en 32 seconden. Daarmee was hij een dikke 17 seconden sneller dan de Bentley Bentayga van Rhys Millen die in 2018 met het SUV-record ging lopen — een auto die trouwens toevallig op hetzelfde platform als de Urus staat. Testpiloot van dienst was Pirelli-coureur Simone Faggioli, en ook dat feitje is relevant voor deze prestatie. De auto werd namelijk uitgerust met een kersverse ontwikkeling van Pirelli’s ‘P Zero Trofeo R’-band, die voor het eerst specifiek ontworpen werd voor de karakteristieken van een SUV.
We kunnen het record natuurlijk niet gewoon toewijzen aan het verbeterde rubber, want vooral de auto deed het zware werk. Lamborghini lost echter nog bitter weinig details over deze nieuwe variant van de Urus. Ze laten alleen weten dat de auto standaard was, op de noodzakelijke Pikes Peak-aanpassingen zoals een rolkooi en wat extra brandblussers na. Het is inmiddels ook geen geheim meer dat er een facelift voor de Urus aan zit te komen, en volgens de geruchtenmolen wordt daarin, naast een plug-inhybride versie, ook een exemplaar met een nog verder opgevoerde V8 gelanceerd. We zijn er dus vrijwel zeker van dat het hier om die laatste variant gaat, maar de vraag blijft: zal deze Urus de titel van ‘krachtigste luxe-SUV ter wereld’ terug kunnen winnen van de Aston Martin DBX 707?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden