Rijtest: Bentley Bentayga Hybrid (2022)

Bentley Bentayga Hybrid 2022

Elektrificatie zit tegenwoordig doordrongen in alle lagen van de automarkt, van betaalbare hatchbacks tot peperdure luxesloepen. Je hoeft geen twee keer te kijken om te zien in welke categorie deze SUV zich thuis voelt. Dit is de Bentley Bentayga Hybrid, en dat is – voor de duidelijkheid – een plug-inhybride.

Bentley heeft het stilaan gehad met de verbrandingsmotor. Het merk met de W12 in zijn catalogus wil namelijk tegen 2030 volledig uitstootloos worden, al heeft het op het moment van schrijven nog geen enkel zuiver elektrisch model in de aanbieding. Je moet dit specifieke schrijven zelfs al in 2026 lezen om er wat tegenin te kunnen brengen, want pas dan zouden we Bentley’s EV mogen verwachten. Tot dan vullen de Britten de gaatjes op met plug-inhybrides, zoals de Flying Spur Hybrid en deze Bentayga Hybrid.

Klassiek vanbinnen, fotogeniek vanbuiten

Hybride of niet, de Bentayga blijft een even opulent ogende automobiel. Dat dankt hij niet alleen aan zijn uitgebreide chroomwerk – dat bij ons exemplaar voetballersgewijs verduisterd werd middels de ‘Blackline’-behandeling – maar ook aan de nieuwe, ellipsvormige achterlichten en de LED-matrixkoplampen met kristal-look. Sinds de facelift twee jaar geleden, die trouwens verrassend ingrijpend was naar hedendaagse maatstaven, oogt het model wel wat slanker en dynamischer dan voorheen. Met zijn gigantische grille, twee meter breedte en ruim vijf meter lengte kan deze Bentley echter niet wegsteken wat hij is: een paleis op wielen.

Bentley Bentayga Hybrid 2022

Dat merk je binnenin des te meer, want de afwerkingsgraad is hier van een ander niveau. Elk lapje leer, stikseltje of paneeltje fineer werd met de grootste zorg aangebracht en dat merk je er ook aan. Tussen al dat vakwerk in hebben de Britten ook de tijd gevonden om een setje uit de kluiten gewassen schermen te monteren, maar het merendeel van de functies blijft bediend door klassieke toetsen. Dat is ongetwijfeld een troef voor de klassiekere Bentley-koper, al moet die er dan wel mee kunnen leven dat sommige knoppen een bepaald Audi-gevoel met zich mee dragen.

Burgerlijke inborst

Hetzelfde geldt voor de aandrijflijn van deze Bentley, want het motorblok kan bekend aanvoelen voor geïnteresseerden die ooit ook al wat lager in de VAG-ladder moeten shoppen hebben. Zo maakt de Bentayga Hybrid gebruik van een 3.0-liter V6-benzinemotor die we al kennen uit bijvoorbeeld de Porsche Cayenne E-Hybrid – tot daar geen al te groot imagoverschil – en de Audi’s Q7 en Q8 TFSI e. In samenwerking met een elektromotor die op zich goed is voor 126 pk en 350 Nm koppel laat de aandrijflijn mooie cijfers optekenen. Met 449 pk en 700 Nm koppel is dit dan wel de zwakste der Bentaygae, maar dankzij een 0-naar-100-tijd van 5,5 seconden kom je nog steeds meer dan vlot genoeg van je plaats.

Bentley Bentayga Hybrid 2022

Het enige dat enigszins afbreuk doet aan de Bentley-beleving is het geluid van die motor. De 3.0 V6 klinkt met zijn twee turbo’s namelijk allesbehalve adembenemend – niet alleen voor een Bentley-blok maar zelfs gewoon voor een V6. Gelukkig is de manier waarop het vermogen tot stand komt wel lekker soepel, met name wanneer je de normale stand waarin de auto vanzelf start – aangeduid door het NMBS-, pardon, Bentley-logootje boven de draaiknop – inruilt voor de Comfort-modus. Dan trekt de Bentayga zich compleet schrokvrij in beweging, en transformeert de adaptieve luchtophanging zichzelf ook tot het mechanische equivalent van een waterbed. Maak je dus niet druk om al dat vermogen dat je in de Sport-stand kunt opvragen, want de Bentayga is vooral goed in het leveren van een ongezien rustgevende rijervaring.

Bentayga (Plug-in) Hybrid

Deze specifieke Bentayga heeft echter nog een troef achter de hand, want hoewel Bentley hem zelf als ‘Hybrid’ omschrijft hadden ze hem eigenlijk beter ‘Plug-in Hybrid’ genoemd. Achterin schuilt namelijk een accupakket van 17,3 kWh, waarmee Bentley een elektrisch rijbereik van 40 kilometer belooft. Dat is niet helemaal gelogen: wij wisten het met onze lichtste voet niet verder dan 37 kilometer te schoppen voor de benzinemotor moest invallen.

Bentley Bentayga Hybrid 2022

De schuldige voor die ietwat bescheiden actieradius is te zoeken in één van de 2.648 kilo’s die deze Bentayga op de weegschaal zet. Daarmee is dit apparaat stiekem namelijk zo zwaar dat die 126 pk van de elektromotor op zich soms niet voldoende zijn om de auto in beweging te houden. De verbrandingsmotor moet dus geregeld meehelpen wanneer je een helling tegenkomt, en dan voel je je wel even bedot met je aandrijflijn in zijn ‘E-mode’. Het verbruik liegt er dan ook niet om: na 100 kilometer rijden met één volgeladen accu tikte de naald de 6,8 l/100 km aan. Dat is een gemiddelde dat je ongeveer zou verwachten van een zelfopladende hybride-SUV, dus misschien houdt die Hybrid-zonder-plug-in-naam daar wel even steek.

"Verstandige" Bentley?

Indien je de Bentayga Hybrid echter plichtsbewust aan de stekker hangt – wat vrijwel al zijn kopers volgens Bentley’s persbericht ook zouden doen – dan biedt deze aandrijflijn natuurlijk wel het potentieel om flink wat op brandstof en uitstoot te besparen. Met een CO2-cijfer van 82 g/km blijft de SUV jammer genoeg wel boven de fiscaal interessante grens van 50 g/km, maar je moet er toch aanzienlijk minder BIV voor betalen dan voor pakweg een Bentayga V8 met zijn uitstoot van 294 g/km. Los van het plattere motorgeluid moet je daar verder niet veel toegevingen voor doen, want het koffervolume is met 479 liter amper 5 liter kleiner dan dat van een Bentayga zonder accupakket.

Bentley Bentayga Hybrid 2022

Hetzelfde kan gezegd worden over het prijskaartje, hoe indrukwekkend dat ook mag zijn. Met een particuliere prijs van 201.124 euro is deze Hybrid namelijk ongeveer even duur als een Bentayga met een V8 onder de kap. Die laatste geeft je dan wel toegang tot zo’n 100 pk meer, maar zoals gezegd is dat vermogen dat je in realiteit maar zelden zult aanspreken gezien de oercomfortabele inborst van deze luxe-SUV. Als er dus één Bentley is die ‘de verstandige keuze’ kan genoemd worden, dan is het wel deze Bentayga Hybrid… al krijgen wij het idee om de één of andere reden niet uit ons achterhoofd dat je voor een Audi Q7 met deze aandrijflijn nog geen 90.000 euro kwijt bent.

Conclusie

De Bentayga Hybrid klinkt op het eerste gezicht als een regelrechte contradictio in terminis: terwijl je een Bentley normaal gezien koopt voor zijn weelde, is dit er eentje die de welgestelde koper overweegt met zijn of haar verstand. Stiekem is het echter fijn om te weten dat ze nu een model hebben dat je met je verstand kàn kopen, of toch tot hun eerste zuiver elektrische model de showrooms bereikt.

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbobenzine + elektromotor

Vermogen

449pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 648 kg

Topsnelheid

254 km/u

Prijs basismodel

€ 201 124.00

0 tot 100 km/u

5.50 sec

Gemiddeld testverbruik

6.80 L/100km

Min. kofferinhoud

479 L

CO2-uitstoot

82 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws