Autonieuws: Officieel

Officieel: Mercedes GLE en GLE Coupé gefacelift én geëlektrificeerd (2023)

Mercedes-Benz is bezig aan een opfriskuur voor zijn complete gamma, en daar mag ook de GLE niet in ontbreken. De SUV krijgt een aantal subtiele wijzigingen aan binnen- en buitenzijde, en ook de Coupé-variant gaat onder het mes. De interessantste aanpassingen schuilen echter onderhuids, want voortaan is iedere GLE geëlektrificeerd.

De GLE maakt deel uit van Mercedes’ lichting van 2018, net als de A-Klasse, B-Klasse en op een haar na ook de CLA. Die drie laatsten werden echter intussen al getrakteerd op een facelift, terwijl de GLE zijn bijna 5 jaar oude tenue nog stond te verbergen in de showroom. Hoog tijd voor verandering dus en terwijl je toch bezig bent, Mercedes, neem dan de iets recentere GLE Coupé gewoon mee.

Subtieler signatuur

Zo steken beide carrosserievarianten voortaan in het nieuw, waarbij vooral de verlichting met de aandacht gaat lopen. Vooraan worden de twee kenmerkende LED-strookjes in de dagrijverlichting namelijk vervangen door een doorlopende strip bovenaan de koplamp, terwijl ook achteraan de verlichte pizzapunten moeten wijken voor een subtieler signatuur. De vorm van de lichtunits blijft echter zo goed als onveranderd, en dat geldt ook voor de rest van de carrosserie.

Image
Mercedes GLE Facelift 2023

Op een modernere voorbumper na zijn de velgen het enige dat je nog zou kunnen opvallen, want daar voegt Mercedes nieuwe exemplaren van 19 en 20 inch toe voor de reguliere versies en sloffen van 21 inch voor de AMG-Lines. Dat laatste uitrustingsniveau is voortaan trouwens standaard op de GLE Coupé, want vooral daar wil het oog wat. Die krijgt dan een nieuw radiatorrooster mee waarbij de grille zelf bestaat uit een doolhof van kleine Mercedes-sterretjes.

Technologie op punt

Ook binnenin bevinden de wijzigingen zich eerder op detailniveau, op één element na. Zo krijgen de GLE’s voortaan het nieuwe stuurwiel van Mercedes mee, dat zich laat bedienen door middel van aanraakgevoelige knopjes. Verder merkt de kenner op dat de ventilatieroostertjes tegenwoordig verchroomd zijn en ook de rest van de cabine beschikking krijgt over wat nieuwe materiaaltjes, maar daar blijft het zowat bij. Zelfs de schermen zijn met hun 12,3 inch niet veranderd, al schuilt erachter wel het nieuwste MBUX-systeem.

Image
Mercedes GLE Facelift 2023

De interessantste moderniseringen schuilen dan ook onderhuids, want daar staat het complete motorengamma voortaan onder stroom. Een zuiver elektrische GLE hoef je daarin natuurlijk niet te verwachten — die eer blijft voor de EQE SUV — maar een GLE zonder op z’n minst mildhybride ondersteuning zal je niet meer vinden. Zo wordt de GLE 450 4MATIC de enige reguliere benzinevariant, die 381 pk en 500 Nm koppel naar de vier wielen brengt dankzij een 3.0-liter zes-in-lijnmotor met starter-alternator. Dieselen doe je met de GLE 300 d, een mildhybride 2.0-literblok met 269 pk, of de GLE 450 d, een mildhybride 3.0-liter zes-in-lijn met 367 pk.

Sterkere stekkerversies

Liever wat minder milde hybridisering? Dan kan je als vanouds terecht bij één van de twee plug-inhybides, maar ook die krijgen een flinke groeischeut. Zo halen de GLE 350 de en GLE 400 e in vernieuwde vorm wel 109 kilometer elektrische actieradius uit hun 31,2 kWh-accu’s. Verwarde de naam van die laatste versie je trouwens even, dan is dat geen toeval: tot voor kort ging de plug-inhybride op benzine door het leven als GLE 350 e, maar dankzij 41 pk meer vermogen dan voorheen mag het model een prestigieuzere naam dragen. Zo is de 400 e-versie na de facelift 381 pk sterk, terwijl de GLE 350 de met dieselmotor het houdt op 333 pk.

Image
Mercedes GLE Facelift 2023

Voor nog meer vermogen moet je natuurlijk bij AMG zijn, want ook die sportievere versies zijn terug van de partij. Mercedes belooft ze als vanouds in twee smaakjes: als Mercedes-AMG GLE 53 en als GLE 63 S. Die eerste maakt gebruik van een 3.0-liter zescilinder met 435 pk en de tweede van de iconische 4.0-liter biturbo-V8 goed voor 612 pk, allebei voorzien van mildhybride ondersteuning. Wat je voor een vernieuwde GLE moet neertellen weten we nog niet, maar we vermoeden dat de prijzen niet ver zullen afwijken van die van het model voor de facelift. Toen betaalde je voor de goedkoopste, een GLE 300 d, net geen 75.000 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen