Mercedes gaat koppig voort op de ingeslagen weg. Want wanneer alle merken een benzinemotor combineren met een elektromotor voor hun plug-inhybrides, gooit Stuttgart er ook een variant met dieselmotor bovenop. Die vindt zijn weg naar steeds meer modellen in het gamma. Zoals de GLE.
Sinds het debuut van onder meer de C 300 de en E 300 de heeft Mercedes al wel enkele lessen getrokken uit zijn plug-indieselavonturen. Wie dus even gewacht heeft en voor de GLE 350 de gaat, ziet bijvoorbeeld enkele kleine ongemakken van de C en E niet meer terugkeren. Zoals de irritante kofferdrempel die de batterij moet verbergen: die is in deze GLE veel mooier weggewerkt. Idem voor het klepje van de laadkabel: dat zit nu niet meer knullig op een hoek van de bumper, maar gewoon op de flank achteraan. Zoals het tankklepje, quoi.
Onderhuids is het principe van deze GLE 350 de wel hetzelfde als dat van de C en E: een 2.0-viercilinder dieselmotor combineren met een elektromotor en een batterij. De zelfontbrander is ook hier een exemplaar van 194 pk en 400 Nm, maar Mercedes verbindt hem met een iets krachtigere elektromotor. Dat is een exemplaar van 122 pk (100 kW) en 440 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 320 pk en 700 Nm.
Verbruik drukken
De batterij, die is wel groter. En hoe: Mercedes monteert een exemplaar met capaciteit van 31,2 kWh, waardoor het volledig elektrisch rijbereik een flink pak toeneemt. Stuttgart spreekt zelf over een WLTP-bereik van 90 tot 99 kilometer, in de praktijk hou je beter rekening met een 80-tal kilometer. Wie de GLE 350 de dan ook consequent aan de stekker hangt – of snellader, want dat kan ook – of oordeelkundig omspringt met de rijmodi, kan het verbruik daardoor flink drukken. Wij kwamen bijvoorbeeld uit op 4,5 l/100 km, en da’s behoorlijk straf voor een ruim 2,6 ton wegende kolos.
Maar daar komen we bij het heikele punt van deze GLE: het gewicht. Met beide aandrijfbronnen actief is er niks aan de hand: dan haalt de 350 de 100 km/u na 6,8 seconden, en kan hij ook moeiteloos aanhangers tot 3,5 ton trekken. Maar zuiver elektrisch ligt het verbruik vlot boven 25 kWh/100 km, zuiver op diesel klimt het verbruik de hoogte in richting dubbele cijfers.
Goed geïsoleerd
Heb je de Airmatic-luchtvering aangestipt, zoals op ons testmodel, dan kan de GLE 350 zonder problemen om met het extra gewicht van de batterij, al voel je de weerslag van de kilo’s af en toe doorkomen. Qua geluidsisolatie valt het ook allemaal best mee: een dieselmotor hoor je uiteraard iets sterker wanneer hij aanspringt dan een benzinemotor, en een zescilinder klinkt dan zoetgevooisder dan een vierpitter, maar Mercedes heeft wel zijn best gedaan om alles netjes te isoleren.
Binnenin is het dus heerlijk toeven, zowel vooraan als op de achterbank. De optionele derde zitrij in de GLE wordt op de 350 de wel achterwege gelaten, omdat die plaats nu wordt ingenomen door de batterij. Daardoor verkleint de kofferruimte ook, van 630 naar 490 liter, en van 2.055 naar 1.915 liter met de achterbank neergeklapt. En verder hangt alles ervan af hoe ver je je portefeuille opentrekt om de Mercedes aan te kleden met de nodige extra’s.
Prijzen
Met een basisprijs van 80.465 euro is het vertrekpunt natuurlijk niet goedkoop, en zit je op het prijsniveau van een GLE 400 d met zescilinderdiesel. Maar de GLE 350 de mikt uiteraard vooral op de zakelijke klant, en dan is het fiscale plaatje natuurlijk interessanter. Mercedes geeft een WLTP-verbruik op van 0,7 tot 1,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 22 tot 28 g/km. Goed voor de aftrekbaarheid dus.
Conclusie
Met de GLE 350 de mikt Mercedes op een specifiek publiek, maar een dat belangrijk is voor Stuttgart: de zakelijke veelrijder. Die krijgt met deze dieselplug-inhybride de meest fiscaalvriendelijke GLE voorgereden. Wie die hybride aandrijflijn consequent en doordacht gebruikt, haalt het maximale uit de elektrokracht en de dieselmotor, en kan zijn verbruik flink drukken. Dat Mercedes enkele irritante trekjes van de andere dieselhybrides heeft weggewerkt, is mooi meegenomen.
Specificaties
2.0 turbodiesel, vier-in-lijn + elektromotor
320pk
700 Nm
9-trapsautomaat
vierwiel
2 655 kg
210 km/u
€ 80 465.00
6.80 sec
4.50 L/100km
490 L
1 915 L
22 g/km
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden