Mercedes frist monovolume B-Klasse op met aangescherpte looks, een opgewaardeerd interieur en meer range voor de plug-in om zo een vuist te kunnen blijven maken tegen de SUV-gekte.
Als kleine broer A-Klasse een facelift krijgt, dan heeft monovolume derivaat B-Klasse er ook recht op. Al is het misschien verkeerd van ons om de B-Klasse te omschrijven als een monovolume. Het merk met de ster spreekt namelijk liever van een Sports Tourer. Hoe dan ook, de "Sports Tourer" steekt in het nieuw en dat is goed nieuws voor de Belgische (leasing)rijder!
Sterrenkijker
Visueel is de update voor de B-Klasse alvast beperkt. Mercedes spreekt van nieuw bumperwerk rondom (al zien we zelfs met ons vergrootglas geen verschil) en van een grille die uitgerust kan worden met een overaanbod aan Mercedes-sterretjes. Tellen we het grote logo centraal in de grille even niet meer, dan wordt de de B-klasse opgewaardeerd met maar liefst 248 extra sterren in de grille. Kijk, een compleet nutteloos weetje waarmee je uit kan pakken in de lokale kroeg. Een nieuw lichtsignatuur in de koplamp samen met vier nieuwe velgdesigns en standaard led lichten achteraan maken het plaatje af.
Het interieur laat zich kennen door het nieuwe MBUX-besturingssysteem. Dat had de B-Klasse al maar dit is de nieuwe generatie die komaf maakt met de touchpad op de middenconsole en je voortaan laat tikken op het schermpje of de aanraakgevoelige toetsen op het stuur. In één trok installeer Mercedes dan ook maar een nieuw stuurtje dat standaard getooid wordt in nappaleer. Samen met de standaard comfortstoelen moeten deze updates het niveau van het interieur naar een hoger plan tillen.
Meer range, hoezé
Kijken we naar de technische kant, dan noteren we dat de benzinemotoren tegenwoordig steevast gebruik maken van milde-hybridetechnologie. De B 250 e plug-in gaat dan weer efficiënter om met zijn aandrijflijn en accu van 15.6 kWh (brutto) en kan daardoor pronken met een WLTP-range van 77 km in elektromodus. Goed voor een WLTP-cijfer van 20 g/km C02. Ook belangrijk om weten is dat de plug-in voortaan AC kan opladen aan 11 kW en DC kan "snelladen" aan 22 kW.
De vernieuwde B-Klasse is per direct te bestellen en blijft te boek staan als het tegengif voor de SUV-gekte in België.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 3 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 14 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 19 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 19 uur geleden