Na elf jaar stuurt Lamborghini vlaggenschip Aventador op pensioen. Geen vrees, zijn troonsopvolger staat al klaar. Die heet Revuelto, bouwt verder op de iconische looks en krijgt een 1.015 pk sterke 6.5-liter V12 met wat hulp van 3 (!) elektromotoren. Jep, een V12 in 2023, dat is durven.
Lamborghini had plannen om vanavond met grote bombarie de opvolger van de Aventador te tonen. Die Revuelto leek echter zo vermogend te zijn, dat hij nu al het internet op snelt. En eenmaal online... is er geen weg terug meer natuurlijk.
Wat.een.motor
Laat ons meteen met dé hamvraag starten; is er sprake van downsizing in deze Revuelto? De intro gaf natuurlijk al weg dat dit allerminst het geval is. Want hoewel de elektrische revolutie om de hoek sluimert, rijdt Lamborghini hier nog een vlaggenschip met obscene V12 benzine naar voren. Dat gloednieuwe atmosferisch blok van 6.5-liter is op zichzelf al 831 pk en 725 Nm sterk. Tel daar nog twee elektromotoren op de vooras en eentje tussen de versnellingsbak bij op en je komt aan een systeemvermogen van 1.015 pk.
Dankzij zijn accu van 3.8 kWh is de Revuelto - geinig genoeg - een hybride zoals pakweg een Toyota Prius. Vergis je echter niet, met 1.015 pk is deze Revuelto een stuk potenter. Via de nagelnieuwe 8-trapsautomaat met dubbele koppeling die voortaan achter de motor hangt en vierwielaandrijving is de sprint naar de honderd gepiept in 2.5 seconden. Na amper 7 seconden tik je al de 200 km/u aan. Topsnelheid? 350 km/u. Alsjeblieft! O ja, om de eco-fans te plezieren laten we nog even weten dat je volledig elektrisch toch zeker 10 kilometer ver moet geraken... bergaf.
Organischer
Visueel neemt de Revuelto de Aventador als vertrekpunt maar gooit hij er een meer organische sausje over. Daarnaast lijkt Lamborghini meer dan ooit verknocht aan zijn Y-designtaal. Want van koplamp, tot bumperwerk, tot accentlijnen, overal kom je ypsilon-vormige details tegen. Onderhuids rolt deze Revuelto trouwsen op een compleet nieuw koolstofvezel chassis. Waardoor je dit niet mag zien als een serieuze facelift van de Aventador.
De designkenmerken zijn trouwens ook functioneel. Zo begeleiden de side blades achter de voorwielen de lucht richting de inlaten vlak voor de achterwielen. De hobbel in het dak stuurt dan weer lucht richting de actieve spoiler achteraan. De diffusor achteraan, die sleurt dan weer de Revuelto tegen het tarmac. Op hoge snelheden genereert deze Revuelto 66% meer neerwaartse druk dan zijn voorganger. We voelen het nu al in onze nieren.
Straaljager
Ook de binnenkant voert een nieuwe designtaal voor Lamborghini. Zwieriger dan ooit met ook hier weer een ypsilon die vanuit de middenconsole over het dashboard vloeit. Van dat andere Italiaans merk met stijgerend dier neemt Lambo het passagiersscherm over. Centraal prijkt dan weer een rechtopstaand infotainmentsysteem terwijl de chauffeur zijn eigen schermwinkel krijgt van 12.3-duim.
Het Italiaanse merk wil hier vooral het gevoel geven alsof je in een gevechtsvliegtuig kruipt. Dan wel eentje met een rond stuurwiel met daarop keuzeknopjes voor de 13 (!) verschillende rijmodi. En o ja, moet je eenmaal terug uitstappen, dan gebeurt dat nog steeds via vleugeldeuren. Zoals het betaamt op een vlaggenschip van Lamborghini.
Eind dit jaar zullen de eerste exemplaren hun weg naar de klanten vinden. Als ze een keuze hebben kunnen maken uit de 400 verschillende koetswerk- en 70 interieurkleuren natuurlijk.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen