BMW heeft de topversie van zijn eerste specifieke M-model sinds de M1 voorgesteld. Die XM ‘Label Red’ maakt in essentie gebruik van dezelfde plug-inhybride techniek, maar tilt de prestaties tot een hoger niveau. Hoger dan ooit tevoren, zo blijkt, want dit is de krachtigste M-auto die BMW ooit op de baan gezet heeft.
Een half jaartje geleden gingen ook de mafkezen van BMW’s M-afdeling overstag, en stelden ze hun eerste plug-inhybride voor. Dat was er echter niet zomaar eentje, want de XM was naast het eerste specifieke M-model sinds de M1 ook een 653 pk sterke SUV met looks waar je zelfs bij stilstand voor aan de kant zou gaan. Het beste hielden de ontwikkelaars echter voor het laatste, want ze beloofden meteen dat er een nog sterkere topversie zou komen.
Extra krachtig, extra kleurrijk
Die heeft BMW nu officieel de wereld in gestuurd onder de noemer ‘XM Label Red’, en van buitenaf snap je meteen waar die naam vandaan komt. Zo wordt de XM voorzien van rode biesjes rond de enorme grille en de raampartijen, terwijl zelfs de velgen, het XM-logo en de diffuser achteraan getrakteerd worden op wat rode verf. Het contrast is dan ook best groot met de ‘Frozen Carbon Metallic’-lak waarin de eerste 500 stuks gespoten worden. Als je de reguliere XM designtechnisch dus al wat moeilijk te plaatsen vond, dan moet je dit gevaarte gezien hebben.
Er is echter meer aan de hand dan wat opvallende opsmuk — en dat had je aan de hand van de titel van dit artikel waarschijnlijk al begrepen. De 4.4-liter V8-motor van de XM krijgt in de Label Red-versie namelijk een extra duwtje in de rug, waardoor die nu 585 pk in plaats van 489 pk produceert. De elektromotor blijft met zijn 197 pk’s wel ongewijzigd, maar het samenpel brengt voortaan 748 pk en 1.000 Nm koppel naar die vier wielen. Dat is nog eens 95 pk en 200 Nm koppel meer dan voorheen; genoeg om de XM Label Red tot krachtigste M-auto ooit te kronen.
Elektrische soundtrack
Het resultaat is er dan ook naar, want de XM snelt als Label Red naar de 100 km/u in 3,8 seconden terwijl de reguliere XM daar 4,3 tellen over doet. Los daarvan blijft dit echter een plug-inhybride, en ook nog eentje van de bruikbare soort. Zo ligt er onder de bodem een accupakket van 25,7 kWh, waarmee de XM Label Red tot 83 kilometer elektrisch moet kunnen rijden. Dan mis je natuurlijk de soundtrack van de V8, maar geen nood: BMW heeft componist Hans Zimmer ingeschakeld om in elektrische modus een extra dramatisch geluidje uit de speakers van de BMW te laten galmen, net als bij de reguliere XM.
Wil je zelf eens ervaren hoe dat klinkt? Dan kan je bij de BMW-dealer langsgaan om een XM op je naam te laten zetten vanaf 177.450 euro. Verwacht echter dat de Label Red-versie daar nog een schepje bovenop doet, dus aan het einde van de rit ben je zo’n 200.000 euro kwijt voor deze sterkste M-auto ooit. Heb je dat er toch voor over, dan kan je hem bestellen vanaf 28 april.
Reacties
door this
1 jaar geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen